Przestrzenie postindustrialne jako scena teatralna
- Tegoroczna edycja Festiwalu Nowej Scenografii to przede wszystkim próba wykorzystania potencjału miejsc i energii ludzi z osiedli tych śląskich miast, które funkcjonują w naszej świadomości jako niewarte większej uwagi – mówi Adam Kowalski, dyrektor Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach.
To te osiedla od kilku dni zamieniają się w scenę teatralną, na której aktorami są także ich mieszkańcy. - Naszą ambicją jest, aby Festiwal wykraczał poza ściany instytucji i stwarzał możliwość praktycznej teatralizacji przestrzeni miejskich – podkreśla Adam Kowalski.
Współpraca z Teatrem Bezpańskim
Nie bez powodu do realizacji projektu zaproszono Teatr Bezpański z Rudy Śląskiej. Marlena Hermanowicz, pomysłodawczyni i założycielka teatru podkreśla przede wszystkim pierwsze etapy funkcjonowania grupy, kiedy młodzi ludzie, zasilający skład aktorski teatru, spotykali się po prostu na dworcu kolejowym w Chebziu – Rudzie Śląskiej. – Oficjalnie klucze do budynku zabytkowego dworca przekazała nam w lutym tego roku prezydent Rudy Śląskiej Grażyna Dziedzic. Do tej pory byliśmy rzeczywiście bezdomni, bezpańscy – mówi Marlena Hermanowicz.
Kostiumy ze spektaklu szekspirowskiego
20-osobowa ekipa z Teatru Bezpańskiego mimo niemiłosiernych upałów przywdziała dzisiaj kostiumy ze spektaklu szekspirowskiego i dała pokaz, który miał zaczarować choćby na chwilę rzeczywistość bytomskiego osiedla. Kostiumy przywędrowały do nas z legnickiego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej, który specjalizuje się w teatralizacji przestrzeni miejskich, otwartych. – Pokazujemy, że miejsca, w których mieszkamy są scenografią, zagarniamy przestrzeń, komponujemy się w nią. Aktorem w tym spektaklu jest, każdy kto do nas dołącza – mówi Małgorzata Bulanda, scenograf z legnickiego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej.
Szekspirowskie wesele na Bobrku
Sceny, które można było zobaczyć dzisiaj na Bobrku stanowiły luźne nawiązanie do sztuki Szekspira „Romeo i Julia". – Na każdym osiedlu, które Centrum Scenografii Polskiej wybrało do realizacji projektu, byliśmy wcześniej i staraliśmy się wybrać odpowiednie sytuacje teatralne – mówi Małgorzata Bulanda. - Przestrzeń Bobrka postanowiliśmy wykorzystać do zaimprowizowania sytuacji weselnej, stąd maksymalnie wyeksponowane pozy taneczne, ruch taneczny – dodaje.
Młodzi aktorzy zostali do spotkań osiedlowych należycie przygotowani i wtajemniczeni w filozofię tych pokazów . – Centrum Scenografii Polskiej zaznaczyło, że przede wszystkim chodzi o integrację z mieszkańcami. Stąd gra z dzieciakami w piłkę. Wspólne zdjęcia i tworzenie sytuacji, w których także czujemy się jak mieszkańcy tych osiedli. Przechadzamy się wspólnie ulicami i ściągamy do naszego spektaklu nowych aktorów-mieszkańców – mówi Paweł Soduła, aktor w Teatrze Bezpańskim.
Symboliczna kurtyna z Legnicy
Dla Małgorzaty Buladny, scenografki z legnickiego Teatru im. H. Modrzejewskiej – pokazy osiedlowe w ramach Festiwalu Nowej Scenografii to wyjątkowe wyróżnienie i szerzenie filozofii legnickiego teatru. – Za scenę we wszystkich tych wybranych miejscach służy kurtyna z naszego teatru, na której widnieją obrazy Legnicy z XVII w., to duże wzruszenie zobaczyć na niej szczęśliwych, pozujących do zdjęć mieszkańców Bobrka i innych osiedli, biorących udział w akcji – mówi Małgorzata Bulanda.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?