Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remont hali peronowej dworca PKP w Bytomiu - konstrukcja zostanie odsłonięta jeszcze w sierpniu. To część większej inwestycji

OPRAC.:
Paweł Kurczonek
Paweł Kurczonek
Hala peronowa dworca PKP w Bytomiu powstała w 1929 roku - obecnie jest remontowana.
Hala peronowa dworca PKP w Bytomiu powstała w 1929 roku - obecnie jest remontowana. Arkadiusz Janocha / Urząd Miejski w Bytomiu
Trwa remont hali peronowej dworca kolejowego w Bytomiu. W toku są prace związane z demontażem poszycia dachu obiektu i piaskowaniem stalowej konstrukcji hali. - Po oczyszczeniu konstrukcji i jej wzmocnieniu, rozpoczną się prace związane z montażem nowego dachu z blachy cynkowo-tytanowej – informuje Urząd Miejski. Trwający remont to część większej inwestycji.

Zobacz zdjęcia - kliknij TUTAJ!

Trwa remont hali peronowej dworca kolejowego w Bytomiu

Hala peronowa w Bytomiu pamięta czasy Republiki Weimarskiej, powstała w 1929 roku. Obecnie jest gruntownie odnawiana.

- Wykonawca najpierw zdemontował część starego poszycia dachu hali (stan prac wynosi 55 proc.), a następnie przystąpił do piaskowania i wzmacniania konstrukcji hali peronowej. Oczyszczenie stalowej hali peronowej wykonano już w 80 proc., a do końca sierpnia wykonawca planuje zdemontować całe poszycie dachu hali peronowej o łącznej powierzchni 5,6 tys. mkw. – informuje miasto.

Na dalszym etapie prac wykonawca rozpocznie montaż nowego dachu hali. Wykonany będzie z blachy cynkowo-tytanowej z przeszkleniami na świetliku i ścianach szczytowych hali. Ponadto na ścianie szczytowej pojawi się nowy napis „BYTOM” – będzie wzorowany na dawnym, ale zostanie wykonany w nowoczesnej technologii LED.

Magistrala Węglowa w Bytomiu jest przebudowywana w kilku etapach

Jak przypominają władze Bytomia, trwająca modernizacja hali peronowej jest jednym z kilku etapów przebudowy odcinka Magistrali Węglowej w Bytomiu.

- Przy ul. Składowej powstaje Lokalne Centrum Sterowania „Bytom”, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego przez Bytom do Radzionkowa. W nowo wybudowanym budynku wykonano już ściany działowe oraz rozpoczęto prace z instalacjami podtynkowymi oraz roboty zewnętrzne związane z przyłączami – informuje Urząd Miejski.

Równolegle trwają prace przy budowie trzech nowych peronów wyspowych dwukrawędziowych. Dostęp do nich będzie możliwy zarówno od strony tunelu dworcowego, jak również zachodniego – jego otwarcie planowane jest na przełomie sierpnia i września.

- Na perony z obydwu tuneli będą mogły dostać się także osoby z niepełnosprawnościami, a to dzięki wyposażeniu wejść na perony w windy – zapewnia miasto.

Kolejnym etapem prac w Bytomiu będzie remont nastawni kolejowej „Bt” wpisanej do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków. W lipcu spółka PKP PLK podpisała umowę z firmą Ambient Studio Projektowe Piotr Gara z Gliwic na wykonanie projektu remontu obiektu. Wykonawca będzie miał na to czas do 28 grudnia 2023 roku.

Hala peronowa dworca PKP w Bytomiu powstała w 1929 roku - obecnie jest remontowana.

Remont hali peronowej dworca PKP w Bytomiu - konstrukcja zos...

- Wykonawca będzie musiał dokonać inwentaryzacji obiektu na potrzebę opracowania dokumentacji projektowej oraz opracować kosztorys inwestorski wykonania prac budowlanych, w zakresie: oczyszczenia, piaskowania, zabezpieczenia antykorozyjnego, malowania elementów konstrukcji stalowej wraz z weryfikacją połączeń nitowanych – informuje miasto.

Ponadto, w ramach umowy wykonany również zostanie projekt remontu pokrycia dachowego wraz z wymianą rynien, odtworzenia tynków zewnętrznych elewacji i odświeżenia elewacji budynku zgodnie z wymaganiami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Nowe wiadukty i przystanek kolejowy w Bytomiu

Jak przypomina miasto, zaawansowane prace trwają również na wiaduktach nad ulicami Dąbrowa Miejska i Strzelców Bytomskich.

- Tam w rejonie Centrum Handlowego M1 powstanie nowy przystanek kolejowy Bytom-Stroszek, dzięki któremu pasażerowie podróżujący tramwajem lub autobusem z okolicznych osiedli będą mogli przesiąść się na pociąg – zapewnia UM Bytom.

Aktualnie w rejonie wiaduktu, przy którym powstanie nowy przystanek kolejowy, prowadzone są prace ziemne. Po ich zakończeniu wykonawca rozpocznie budowę korpusu peronu.

- Modernizacja Magistrali Węglowej, czyli linii nr 131 w Bytomiu to najważniejsza inwestycja kolejowa w naszym mieście. Jej przebudowa to szansa na szybszą i wygodniejszą kolej metropolitalną, ale przede wszystkim dogodne połączenie z największymi miastami metropolii – komentuje Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.

Szeroko zakrojone prace na odcinku od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. Na odcinku linii nr 131 w Bytomiu zmodernizowane zostaną stacje w Bytomiu i Bytomiu-Karbiu, a stacja Bytom-Północny będzie przesunięta o około 500 metrów w kierunku ul. Strzelców Bytomskich.

- Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne. W ramach inwestycji zostanie wymienione 76 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 217 rozjazdów – wylicza UM Bytom.

Zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” realizowane jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Wartość prac wyceniono na 1,2 mld zł netto, a inwestycja została dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac budowlanych planowane jest na przyszły rok.

Zobacz także

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytom.naszemiasto.pl Nasze Miasto