reklama

Witamy w Ytomiu. Gdzie jest brakująca litera z dworca? ZDJĘCIA

tosZaktualizowano 
Ytom. Do takiego miasta wjeżdżają pociągi z Lublińca w kierunku Katowic i Oświęcimia. Przynajmniej według napisu, który "zdobi" halę peronową dworca kolejowego w centrum Bytomia. Jak udało nam się ustalić, najprawdopodobniej nie jest to nawiązanie do obowiązującej mieszkańców Bytomia rejestracji samochodowej "SY".

Kolej do Bytomia dotarła w 1868 roku za sprawą budowy linii z Katowic do Tarnowskich Gór. Pierwszy budynek dworca już nie istnieje. Na jego miejscu w latach 1929-30 powstał ten, który znamy dzisiaj. To wtedy powstała w Bytomiu hala peronowa nad peronami 2, 3 i 4. Ciekawostka? Z peronów tych odjeżdżały pociągi niemieckie. Hala nie przykryła za to peronu pierwszego, z którego odjeżdżały pociągi do Polski. Czy było to zamierzone? Tego nie wiadomo.

Hala peronowa to rozwiązanie rzadko stosowane w Polsce. Oprócz Bytomia na sieci PKP wciąż jest wykorzystywane m.in. w Legnicy i we Wrocławiu Głównym. Ta bytomska najlepsze lata ma już za sobą. Zaniedbany widok to jednak tylko część problemu, bo znacznie bardziej widoczna jest niepełna nazwa miasta. Po obu stronach hali pewno w głębokim PRL-u umieszczono napis Bytom. Podróżni jadący pociągami od strony Katowic wciąż mogą dowiedzieć się, do jakiego miasta wjeżdżają. Gorzej mają ci, którzy wjeżdżają od strony Tarnowskich Gór. Bo wjeżdżają do... Ytomia.

Postanowiliśmy sprawdzić, co stało się z literką B, której brakuje w tym napisie? Może odpadła sama, może ktoś ją ukradł, a potem zginęła tragicznie w którejś z zawalonych kamienic w centrum Bytomia. A może przed laty przejechał ją tramwaj na Katowickiej, gdy jeszcze jeździł? Nikt z bytomskich poetów nie poświęcił jej jeszcze wiersza, ale wiemy, że zniknęła z dworca między 2016 a 2019 rokiem. Tak przynajmniej wynika ze zdjęć, które można obejrzeć w internecie.

Witamy w Ytomiu. Gdzie jest brakująca litera z dworca? ZDJĘCIA

Kończąc z żartami, zainteresowaliśmy sprawą zaginionej litery bytomski Urząd Miasta.

- Przebudowa dworca w Bytomiu będzie realizowana przez Polskie Koleje Państwowe, dlatego pytania dot. zakresu prac prosimy kierować do właściciela obiektu. Nadmieniamy jednak, że poczynimy wszelkie starania, aby PKP odtworzyło i przywróciło napis Bytom znajdujący się na hali peronowej - przekazał Tomasz Sanecki z biura prasowego bytomskiego magistratu.

Dzwonimy więc do kolei. Nie wiemy, do której spółki należała zaginiona literka, więc piszemy do PKP SA i PKP Polskich Linii Kolejowych. Pierwsza odzywa się Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.

- Stara litera uległa uszkodzeniu - przyznaje i zapewnia: - Literka „B”, przy zachowaniu jej pierwotnego charakteru, zostanie uzupełniona do połowy lipca.

Będzie oczywiście sprawdzać, czy literka wróciła do napisu na hali peronowej. Czekamy też na zapowiadany przez kolej remont dworca i przebiegającego przez dworzec odcinka linii kolejowej.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują projekt pn. „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”, który obejmuje także prace na południowych odcinkach Magistrali Węglowej, w tym Chorzów Batory – Nakło Śląskie. W pierwszej połowie lipca planujemy ogłosić przetarg na ten odcinek, a prace miałyby zakończyć się do 2023 roku. W ramach tego zadania zostanie przebudowana m.in. stacja Bytom. Na remontowanych stacjach i przystankach powstaną dwa nowe, wygodniejsze perony wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, wiatami, oświetleniem i czytelnym oznakowaniem. Od 2006 roku prędkość rozkładowa na szlaku Bytom – Chorzów Stary wynosi 100 km/h dla toru nr 1 i 2. Po modernizacji zostanie podniesiona do 140 km/h dla pociągów pasażerskich i do 120 km/h dla składów towarowych - informuje Katarzyna Głowacka z PKP PLK.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Materiał oryginalny: Witamy w Ytomiu. Gdzie jest brakująca litera z dworca? ZDJĘCIA - Bytom Nasze Miasto

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Polaczki tak zarządzają wszystkim co nieszczęśliwie znalazło się pod polskimi "rządami", wszystko albo zniszczone albo zaniedbane i nieremontowane albo zburzone - tak wygląda polski gospdarz na terenach wcielonych do Polski po 1945r.

K
Kinol

Na ...Ytomskim dworcu wzorował się Berlin i Duseldorf. Do dzisiaj są to piekne budowle w szkle w marmurach oswietlone neonami. Ten ...ytomski to wsyd. Tak własnie wyglada polska rzeczywistość w tym pieknym niegdyś

miescie Beuthen.

G
Gość
2019-07-02T22:56:26 02:00, Gość:

Niestety Bytom na chwilę obecną nie ma szczęścia do PKP. Osobiście uważam, że sam dworzec jak i hala nad peronami sprawiają możliwości aby właśnie tutaj zatrzymywały się pociągi z Częstochowy i Fosowskich. Obecnie zatrzymują się w Tarnowskich Górach czyli na obrzeżach aglomeracji. Przeniesienie tych przystanków końcowych do Bytomia z pewnością ożywiło by ruch na dworcu PKP a także umożliwiło by lepsze skomunikowanie Częstochowy czy Opola, Lublińca z Katowicami. Wszak w Bytomiu jest dostępny autobus w tygodniu co 10 minut oraz tramwaje (choć ostatnio przebudowuje się Katowicką). Tory 1 i 2 bez zadaszenia do likwidacji lub wyłącznie dla ruchu towarowego a perony zadaszone dla komunikacji pasażerskiej.

2019-07-03T00:44:25 02:00, Gość:

Dziecko, uporządkujmy twój bełkot:

Pociągi z Częstochowy (1 para) zatrzymuja się w Bytomiu.

Z jakich Fosowskich???? Nie ma tego w rozkładzie więc jak sie mają zatrzymywać?

Tory 1 i 2 bez zadaszenia? Co ty bredzisz dziecko? Chyba to r pomylił ci się z peronem, wszystkie perony są zadaszone. Peron I to są tory 5 i 7. Reszta jest schowana pod halą peronową per. II (bagażowy) , III , i iV

jeśli w Bytomiu wszystkie perony są zadaszone to Ty chyba nie wiesz czym jest zadaszenie bo to z pewnością nie jest to byle jaki daszek na peronie najbliżej dworca PKP, który w czasie deszczu prawie przed niczym nie chroni

G
Gość
2019-07-02T22:56:26 02:00, Gość:

Niestety Bytom na chwilę obecną nie ma szczęścia do PKP. Osobiście uważam, że sam dworzec jak i hala nad peronami sprawiają możliwości aby właśnie tutaj zatrzymywały się pociągi z Częstochowy i Fosowskich. Obecnie zatrzymują się w Tarnowskich Górach czyli na obrzeżach aglomeracji. Przeniesienie tych przystanków końcowych do Bytomia z pewnością ożywiło by ruch na dworcu PKP a także umożliwiło by lepsze skomunikowanie Częstochowy czy Opola, Lublińca z Katowicami. Wszak w Bytomiu jest dostępny autobus w tygodniu co 10 minut oraz tramwaje (choć ostatnio przebudowuje się Katowicką). Tory 1 i 2 bez zadaszenia do likwidacji lub wyłącznie dla ruchu towarowego a perony zadaszone dla komunikacji pasażerskiej.

Dziecko, uporządkujmy twój bełkot:

Pociągi z Częstochowy (1 para) zatrzymuja się w Bytomiu.

Z jakich Fosowskich???? Nie ma tego w rozkładzie więc jak sie mają zatrzymywać?

Tory 1 i 2 bez zadaszenia? Co ty bredzisz dziecko? Chyba to r pomylił ci się z peronem, wszystkie perony są zadaszone. Peron I to są tory 5 i 7. Reszta jest schowana pod halą peronową per. II (bagażowy) , III , i iV

G
Gość

Pewnie "B" ukradli, ja maiłem jeszcze szczęście widzieć ten napis w pełni świecący a na torach w per. III i iV pociągi....

Bytom to nie jest atrakcyjna lokalizacja w sensie geograficznym dla kolei, trochę na Poznań, sezonowe nad morze i stałe relacje Oświęcim-Lubliniec. Bytom kolejowo umarł w końcu lat 80.

Dworzec i jego stan oraz oferta przewozowa są odbiciem upadku tego pięknego (do 1945r.) miasta, później była już tylko postępująca ruina...

G
Gość

Niestety Bytom na chwilę obecną nie ma szczęścia do PKP. Osobiście uważam, że sam dworzec jak i hala nad peronami sprawiają możliwości aby właśnie tutaj zatrzymywały się pociągi z Częstochowy i Fosowskich. Obecnie zatrzymują się w Tarnowskich Górach czyli na obrzeżach aglomeracji. Przeniesienie tych przystanków końcowych do Bytomia z pewnością ożywiło by ruch na dworcu PKP a także umożliwiło by lepsze skomunikowanie Częstochowy czy Opola, Lublińca z Katowicami. Wszak w Bytomiu jest dostępny autobus w tygodniu co 10 minut oraz tramwaje (choć ostatnio przebudowuje się Katowicką). Tory 1 i 2 bez zadaszenia do likwidacji lub wyłącznie dla ruchu towarowego a perony zadaszone dla komunikacji pasażerskiej.

G
Gość

Uciekła bo wie że nic dobrego ją tutaj nie czeka 😂

D
Dawid b

Asz mi żal naszego miasta dworzec pociągów zrobili a peronu nie sami złodzieje pieniądze do kieszeni żal patrzeć na asz peron

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3