Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Węzeł przesiadkowy w Bytomiu: ogłoszono przetarg na jego budowę. Ma on zmienić komunikacyjne oblicze miasta

Szymon Bijak
Szymon Bijak
Węzeł przesiadkowy ma odmienić komunikacyjne oblicze miasta.
Węzeł przesiadkowy ma odmienić komunikacyjne oblicze miasta. Archiwum MZDiM w Bytomiu/An Archi Group Sp. z o.o.
Węzeł przesiadkowy, który planowany jest przy pl. Wolskiego, ma zmienić komunikacyjne oblicze Bytomia. Jego budowa uzależniona jest jednak od uzyskania unijnego dofinansowania.

Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu ogłosił przetarg warunkowy na budowę węzła przesiadkowego, które ma powstać przy pl. Wolskiego. Władze miasta zapowiadają, że jeśli uda się otrzymać dofinansowanie unijne, prace zaczną się jeszcze w tym roku.

Budowa węzła przesiadkowego uzależniona od wsparcia UE

Zgodnie z nowymi założeniami, dworzec przesiadkowy w Bytomiu ma być dwukondygnacyjnym budynkiem. Jego kubatura wyniesie 105 tys. metrów sześciennych.

Inwestycja będzie wiązała się z przebudową układu drogowego: DK 94 – pl. Wolskiego, ul. Kolejowej i Miarki, DK 11 – ul. Powstańców Warszawskich, układu skrzyżowań DK 94 na odcinku od ul. Kolejowej do ul. Miarki oraz powstaniem nowych ścieżek rowerowych o długości ponad 1000 m, a także budową rampy towarowej, części drogowej i torowej na potrzeby PKP PLK.

- Jeśli pozyskamy środki z Unii Europejskiej na tę inwestycję i wyłonimy w przetargu wykonawcę, jesteśmy gotowi do rozpoczęcia jeszcze w tym roku prac. Węzeł przesiadkowy na pl. Wolskiego usprawni komunikację w centrum miasta, zapewni pasażerom wygodną przesiadkę – wyjaśnia Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia.

Tak jak już zostało wspomniane - budowa węzła przesiadkowego jest uzależniona od pozyskania przez miasto dofinansowania.

- Ubiegamy się o dofinansowanie tej kluczowej dla Miasta inwestycji w kwocie 100 mln zł. Jeśli pozyskamy fundusze z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014 -2020, będzie możliwa jej realizacja – dodaje Michał Bieda, zastępca prezydenta miasta. - Niestety poprzednie władze wyrażały zgodę na zgłaszanie projektów przez inne gminy poza ich alokacją, a to może oznaczać, że w tym naborze pozostanie mniej środków niż pierwotnie zakładano – kontynuuje Bieda.

Jak będzie wyglądało centrum przesiadkowego?

Miasto musiało zmienić projekt dworca przesiadkowego, który będzie dostosowany zarówno do potrzeb, jak i - przede wszystkim - możliwości finansowych.

W budynku na parterze zlokalizowanych będzie 8 peronów z 16 przystankami dla autobusów, miejsca dla busów i taksówek, poczekalnie dla pasażerów, toalety, kasy biletowe oraz parking dla rowerzystów, który będzie mógł pomieścić 80 rowerów.

Natomiast na pierwszej kondygnacji zaplanowano parking dla samochodów. Powstać ma aż 239 miejsc, w tym 10 miejsc dla osób niepełnosprawnych, 10 miejsc tzw. kiss&ride (służące do krótkiego postoju trwającego ok. 1-2 min.) oraz dwa stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych.

- Poprzedni projekt został uznany przez Europejski Bank Inwestycyjny za projekt przewymiarowany. Stąd decyzja o zmianie projektu. Przewidywane koszty realizacji inwestycji spadły o 100 mln zł – wyjaśnia zastępca prezydenta Bytomia.

Warto także wspomnieć, że w budynku będzie znajdować się zaplecze socjalne, pomieszczenia obsługi i techniczne, a także sale konferencyjne, wypoczynkowe oraz windy.

Cały parking ma zostać natomiast objęty systemem identyfikacji zajętości miejsc postojowych z tablicami informacyjnymi. Dzięki temu rozwiązaniu kierowcy będą mieli aktualną wiedzę o dostępnych miejscach parkingowych na terenie bytomskiego węzła przesiadkowego. Obiekt w pełni zostanie także dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Miasto zapowiada tramwaj do centrum przesiadkowego

W związku z budową węzła przesiadkowego, planowane jest także przedłużenie linii tramwajowej wzdłuż ul. Powstańców Warszawskich (od skrzyżowania ul. Powstańców Warszawskich z ul. Moniuszki) do dworca kolejowego i dalej do ul. Jagiellońskiej. Inwestycja będzie realizowana przez Tramwaje Śląskie SA.

Zmiany w komunikacji miejskiej nieuniknione

Oczywiście, tak duża inwestycja spowoduje dość znaczne zmiany komunikacyjne. Nie chodzi tylko o objazdy i utrudnienia drogowe, ale - przede wszystkim - o zmianą lokalizacji dworca autobusowego, który na czas budowy zostanie najprawdopodobniej przeniesiony na ul. Olimpijską obok stadionu Polonii Bytom.

To rozwiązanie umożliwia dobre skomunikowanie z z ul. Tarnogórską i Strzelców Bytomskich (DK 11) oraz z ul. Łużycką i Wrocławską (DK 94).

Na koniec trzeba wspomnieć, że wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał dwa lata od dnia zawarcia umowy na realizację wszystkich robót związanych z budową węzła przesiadkowego.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytom.naszemiasto.pl Nasze Miasto