Bytom a uchwała reklamowa. Jak przebiegają nad nią prace?
W lutym 2020 w Bytomiu przeprowadzono konsultacje społeczne, które miały pomóc władzom miasta w kwestii reklam w przestrzeni miejskiej. Wypełniono ponad 1000 ankiet i zorganizowano dwa spacery badawcze (pierwszy po Rynku oraz ulicą Gliwicką, Dworcową i pl. Wolskiego, zaś drugi - ul. Jainty i Wrocławską).
Opinie mieszkańców były dosyć zgodne. W mieście jest zbyt dużo reklam, a ich uporządkowanie jest konieczne. Potrzebne są więc zmiany w prawie, które dotyczą zasad umieszczania reklam.
Od momentu zorganizowania konsultacji minął już jednak rok, a w temacie jest dosyć cicho. Postanowiliśmy więc sprawdzić jak przebiegają pracę nad oczekiwaną przez mieszkańców Bytomia uchwałą krajobrazową.
- Projekt znajduje się obecnie na końcowym etapie przygotowywania jego zapisów. Wydział Architektury Urzędu Miejskiego zamierza wkrótce przeprowadzić wynikający z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym proces opiniowania i uzgadniania projektu uchwały z określonymi w tej ustawie organami - informuje Małgorzata Węgiel-Wnuk, rzecznik prasowy bytomskiego magistratu.
Następnie, projekt ma zostać udostępniony do publicznego wglądu.
- Po przeprowadzeniu tych etapów procedury, możliwe będzie przedłożenie projektu uchwały Radzie Miejskiej do uchwalenia. Planowany czas przedłożenia to czwarty kwartał tego roku - dodaje rzecznik Urzędu Miejskiego.
Przez ostatnie miesiące trwały prace analityczne i projektowe nad bytomską uchwałą krajobrazową. Jej sporządzenie jest jednak utrudnione z powodu... niedostatków przepisów.
- To główna przyczyna uchylania takich uchwał przez sądy i rozbieżnych stanowisk sądów co do interpretacji przepisów ustawowych. Co więcej część gmin, których uchwały zostały wycofane z obiegu prawnego, wstrzymała swoje procesy naprawcze i nie ponawia uchwalania tych dokumentów - wyjaśnia Małgorzata Węgiel-Wnuk.
Warto także wspomnieć, że ustawodawca nałożył obowiązek sporządzenia takiej uchwały dla całego obszaru gminy.
- Dopuścił jednak możliwość stosowania odrębnych zapisów dla poszczególnych - jednoznacznie wyznaczonych w tej uchwale - fragmentów miasta. Rodzi to kolejne wyzwanie - znalezienia warunków uniwersalnych dla całej gminy lub z uwzględnieniem zastosowania podziału na części - nie ma wątpliwości rzecznik bytomskiego UM.
Przypomnijmy, że ustawa krajobrazowa weszła w życie we wrześniu 2015 roku. Wprowadziła ona nowe rozwiązania, które mają na celu ochronę krajobrazu. Co jednak wówczas było najistotniejsze - umożliwia samorządom możliwość ustalania zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic i urządzeń reklamowych, a także ich gabaryty czy rodzaje materiałów, z jakich nośniki mogą być wykonane. W razie niedostosowywania się do wymogów, samorządy mogą w takim wypadku wymierzać kary.
- Porządkowanie przestrzeni to konieczność, bowiem banery reklamowe wiszące na ogrodzeniach, fasadach budynków czy agresywne, święcące neony nie tylko zaburzają ład i porządek, ale również mają wpływ na estetykę miejsc w przestrzeni miejskiej. Ponadto w wielu miejscach reklamy stwarzają zagrożenie, bo zasłaniają na przykład znaki drogowe lub są ustawione zbyt blisko drogi - informowali w ubiegłym roku przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?