Bytom: wyremontowano ponad kilometr linii kolei wąskotorowej
Nie od dziś wiadomo, że Górnośląska Kolej Wąskotorowa, która kursuje z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego, to jedna z najciekawszych atrakcji w całym regionie. Cieszy się ona dość dużą popularnością, zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Żeby jednak w pełni mogła służyć nam wszystkim, potrzebne są regularne remonty.
Dlatego też gmina postanowiła przeznaczyć ponad 830 tys. zł na remont 1160 metrów linii tej kolei. Było to możliwe, dzięki dofinansowaniu pochodzącemu ze środków Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (769 tys.).
W ramach prac, które rozpoczęły się we wrześniu ubiegłego roku, a zakończyły na początku 2021, wykonawca zmodernizował torowisko w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zdemontowano stare podkłady i tory kolejowe i wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono - rzecz jasna - nowe tory.
Miasto w 2020 roku, oprócz remontu torów kolejowych, dofinansowało - w tym trudnym pandemicznym czasie - również Górnośląską Kolej Wąskotorową kwotą wynoszącą blisko 400 tys. zł.
GKW to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała ona w 1853 roku i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali czy kamień. Od roku 2002 służy już tylko przewozowi turystów. Utrzymują ją samorządy, a także pasjonaci skupieni w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Na sam koniec warto wspomnieć, że między 27 czerwca a 7 grudnia 2020 roku, kiedy działała GKW, przewieziono ponad 19 600 osób.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?