Zmiany na kolei widać już z daleka. Wzdłuż tras budowane są kilkudziesięciometrowe wieże GSM-R, na których montowane są anteny, wysyłające sygnał radiowy. To bardzo ważna część nowoczesnego systemu komunikacji kolejowej GSM-R, który sprawi, że kolej będzie szybsza i jeszcze bardziej bezpieczna. Bez cyfrowej komunikacji niemożliwe byłoby zintegrowanie wszystkich elementów, takich jak: urządzenia komputerowe, systemy teleinformacyjne, przekaźniki czy nadajniki.
W zawiązku z tymi zmianami wielu pasażerów i mieszkańców pyta, czy pojawiające się wieże nie zagrażają ich zdrowiu.
- Zacznijmy od wyjaśnienia czym jest nowy system łączności GSM – R?
- System GSM jest nam bardzo dobrze znany. Jego wariant 2G wykorzystujący częstotliwość 900 MHz jest w Polsce obecny od ponad 20 lat. Wszyscy z niego powszechnie korzystamy, mamy go na wyciągnięcie ręki w naszych smartfonach. Tym co wyróżnia system GSM-R od systemu GSM to dodatkowe funkcje potrzebne do eksploatacji
i utrzymania infrastruktury kolejowej oraz umożliwiające zarządzanie ruchem pociągów.
- Tym co budzi największe zainteresowanie to wieże GSM-R? Dlaczego?
- Wieże GSM-R dla statystycznego pasażera czy mieszkańca, są jedynym zauważalnym elementem nowego systemu komunikacji cyfrowej.
- Czy wieże GSM-R są podobne do tych stawianych przez operatorów sieci komórkowych?
- Owszem, wieże swoim wyglądem przypominają obiekty stawiane przez operatorów telefonii komórkowej. Różnią się jednak samym sposobem kierowania sygnału.
- To znaczy?
- W przypadku GSM-R sygnał kierowany jest wyłącznie wzdłuż linii kolejowej.
- Jak to możliwe?
- System GSM-R dedykowany jest tylko pracownikom kolei, nie ma potrzeby, aby pole elektromagnetyczne oddziaływało na miejsca dostępne dla ludności, a jedynie wzdłuż torów. Dlatego też na masztach montowane są zazwyczaj tylko dwie anteny kierunkowe skierowane w przeciwnych kierunkach, przekazujących sygnał od jednej wieży do drugiej, a nie promieniście na całą okolicę. Ponadto, poziom emisji pola elektromagnetycznego w odległości 40 m od wieży jest niższy niż poziom emisji pola elektromagnetycznego podczas rozmowy przez smartfon.
- Jak wygląda kwestia emisji pola elektromagnetycznego z anteny GSM-R w porównaniu z tym wytwarzanym przez telefon?
- Transmisja danych, jaką prowadzi obsługa pociągu jest mniejsza niż transmisja danych pasażera, korzystającego z Internetu. Poza tym gdy użytkownik korzysta z Internetu, aplikacje w smartfonie same generują ruch do najbliższych anten komercyjnych sieci komórkowych. W przypadku sieci GSM-R, gdy nie ma żadnego połączenia głosowego antena GSM-R będzie jedynie „nasłuchiwać”, a emisja fal radiowych będzie ograniczona do minimum.
- Czy wieże mogą powstać w dowolnym miejscu wzdłuż linii kolejowej?
- Oczywiście, że nie. Tak jak już zostało wspomniane lokalizację wież zaprojektowano tak, aby objąć zasięgiem całą linię kolejową. Oznacza to, że przesunięcie nawet jednego z obiektów może mieć negatywny wpływ na komunikację i transmisję danych, a tym samym na poziom bezpieczeństwa prowadzenia pociągów, dla których precyzyjna i niezawodna komunikacja jest kluczowa.
– Czy z sytemu GSM-R będą korzystać inni użytkownicy?
- Nie będą mogli korzystać z bardzo prostego powodu. System dla zachowania bezpieczeństwa w ruchu kolejowym będzie dostępny jedynie dla pracowników kolei odpowiadających za prowadzenie pociągów, co oznacza, że do sieci mogą się logować wyłącznie urządzenia zainstalowane w pociągach i użytkowane przez obsługę lub ekipy techniczne znajdujące się w bezpośrednim otoczeniu torów.
- Czyli nie należy mieć żadnych obaw związanych z emisją fal i ich negatywnym wpływem na ludzi i środowisko?
- Naukowo udowodnionych przesłanek do niepokoju nie ma. Dobrze też wiedzieć, że przed włączeniem stacji GSM-R do użytkowania, przeprowadzanych jest szereg testów, w tym test poziomu natężenia pola elektromagnetycznego emitowanego przez stację. Podczas pomiarów brane jest pod uwagę również pole elektromagnetyczne innych urządzeń w okolicy. Ich skumulowana emisja nie może przekroczyć określonych prawem poziomów.
- To wystarczy, aby zapewnić bezpieczną podróż pociągiem?
- Tak jak już wspomniano wcześniej wieże GSM-R są jednym z elementów sytemu kolejowej komunikacji cyfrowej GSM-R.
- Jakie są pozostałe elementy?
- Za przesył wiadomości głosowych oraz danych, który również zapewnia GSM-R, odpowiadać będzie m.in.: ponad 14 tys. kilometrów kabli światłowodowych. Co więcej, uruchomienie sytemu wymaga wyposażenia miejsc z których prowadzony jest ruch kolejowy w urządzenia niezbędne do obsługi i nadzoru połączeń. Niezbędny będzie także zakup radiotelefonów i przeszkolenie pracowników.
- Czyli można powiedzieć, że to przełomowe zmiany?
- Zdecydowanie. Nowoczesny system łączności cyfrowej GSM-R zastąpi analogowy system komunikacji radiowej. Dyżurny ruchu będzie mógł bezpośrednio połączyć się z obsługą wybranego pociągu, bez zakłóceń wynikających z innych realizowanych w tym samym czasie połączeń. Co warto podkreślić, urządzenia działające w sieci GSM-R oferują wielokrotnie lepszą jakość połączenia niż te w ruchu analogowym.
- Czy GSM-R jest już używany na polskiej kolei?
- Tak. System GSM-R wdrożony został już na kilku liniach w Polsce. Obecnie realizowany projekt obejmuje budowę sytemu na pozostałych liniach kolejowych.
- I podsumowując, jest całkowicie bezpieczny dla ludzi i otoczenia?
- Absolutnie. System GSM-R jest bezpieczny dla mieszkańców, a dla pasażerów kolei oznacza jeszcze bezpieczniejszą i szybszą podróż.
Projekt "Budowa Infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach NPW ERTMS" jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?