Spis treści
Stacja Pilchowice-Zapora- krótka historia
115 lat temu na stację kolejową Pilchowice-Zapora, zbudowaną na zboczu góry Czyżyk, przyjechał pierwszy pociąg. Torowisko zostało poprowadzone na betonowej półce, wspartej od strony jeziora żelbetowymi słupami. Peron stacji zadaszono wiatą o łukowym kształcie. Obok peronu stanął niewielki budynek o typowej dla tego regionu konstrukcji ryglowo- szkieletowej. W budynku znajdowała się kasa biletowa i poczekalnia.
Dworzec został usytuowany nad Jeziorem Pilchowickim, które powstało po wybudowaniu w latach 1902–1912 zapory na rzece Bóbr.
/Stacyjka znajdowała się na trasie linii kolejowej z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Kolej Doliny Bobru cieszyła się dużym powodzeniem wśród turystów.
Niejednokrotnie dech w piersi zapierało, kiedy z okiem wagonów dostrzegaliśmy wijący się kilkadziesiąt metrów poniżej strumień lub gdy pociąg jechał tuż nad brzegiem rwącej rzeki, czy przemierzał most wiszący nad Jeziorem Pilchowickim - opisywali.
Linia działa do 2016 roku. Gdy przestały nie niej kursować pociągi, tory zarosły samosiejkami a stacja popadła w ruinę.
W ubiegłym roku samorząd województwa dolnośląskiego ogłosił przejęcie linii, planując jej odbudowę i powrót pociągów.
Przeczytacie o tym TUTAJ
Stacja Pilchowice-Zapora na sprzedaż za ile złotych?
PKP ogłosiło właśnie przetarg na sprzedaż stacji Pilchowice-Zapora oraz działki o powierzchni 247 m kw.
Cena orientacyjna 80 000 00 zł.
Na nieruchomość składa się prawo użytkowania wieczystego gruntu oznaczonego geodezyjnie jako działka nr 331/1, AM-3 o pow. 0,0247 ha, obręb Pilchowice wraz z prawem własności posadowionej na niej zabudowy - nieczynny dworzec kolejowy Pilchowice Zapora.
O przetargu na stację Pilchowice-Zapora przeczytasz
TUTAJ
Stacja wpisana jest do rejestru zabytków. Zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków należy:
- naprawić konstrukcję więźby dachowej wraz z poszyciem - w terminie do 31.05.2024 roku
- przeprowadzić remont elewacji, obejmujący renowację i odtworzeniem zniszczonych oryginalnych materiałów wykończeniowych wraz z przywróceniem oryginalnej kolorystyki – w terminie do 31.05.2025 roku.
- przeprowadzić renowację instalacji stolarki drzwiowej i okiennej, wzorując się na zachowanych elementach oraz dostępnych przekazach ikonograficznych – w terminie do 31.05.2025 roku.
- przeprowadzić renowację wszystkich oryginalnych elementów wyposażenia dworca, takich jak przepierzenia, wbudowane ławki, boazeria, posadzki, itp. – w terminie do 31.05.2025 roku.
Słynne stacja, zapora i most w Pilchowicach
Stację przy zaporze w Pilchowicach można zobaczyć w filmie „Skąpani w ogniu” z 1963 roku, w reż. Jerzy Passendorfera. W filmie wystąpiły polskie gwiazdy srebrnego ekranu: Beata Tyszkiewicz, Stanisław Mikulski, Wojciech Siemion, Aleksander Fogiel. Zdjęcia kręcone były m. in. na wleńskim rynku, w Pilchowicach (zapora pilchowicka), w Kleczy i w Łupkach. Film przedstawia czasy osiedlania się po wyzwoleniu na ziemiach odzyskanych. Główną postacią w filmie jest Rutka – miejscowa Ślązaczka, której rodzina walczyła o polskość Śląska.
Zapora w Pilchowicach jest atrakcją turystyczną do dzisiaj.
Zaporę powstała na rzece Bóbr w latach 1902–1912 w celu ochrony przed powodziami. Jest to najwyższa zapora kamienna i łukowa oraz druga co do wysokości (po Solinie) i druga co do czasu powstania (po zaporze w Leśnej) zapora wodna w Polsce.
W chwili oddania jej do użytku, miała wysokość 62 m i długość w koronie równą 290 m, a w stopie – 140 m. Grubość jej muru w podstawie wynosiła 50 m, a w koronie – 7 m i w 1912 roku była ona największą zaporą kamienno-betonową w Europie.. Można spacerować po koronie zapory i ścieżką wokół Jeziora Pilchowickiego.
Most kolejowy w Pilchowicach słynny stał się po ujawnieniu planów jego wysadzenia przez Toma Cruisa dla kolejnej części filmu
"Mission Impossible”. Nie doszło do tego, a wyjątkowy most został wpisany na listę zabytków.
Most kolejowy nad Jeziorem Pilchowickim to most kratownicowy z wyjątkową i rzadko spotykaną kratownicą dolną. Jest nitowany, wspierany na dwóch kamiennych filarach z granitu. To jeden z najwyższych mostów kolejowych w Polsce.
Zobacz tutaj, jak dojechać do stacji Pilchowice-Zapora
Czytaj także
Oglądaj także
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?