Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy dworzec autobusowy w Bytomiu będzie nowoczesnym centrum przesiadkowym za 134 mln zł. Jak będzie wyglądał? Zobaczcie dawne pomysły

Patryk Osadnik
Patryk Osadnik
Dawne wizualizacje węzła przesiadkowego w Bytomiu
Dawne wizualizacje węzła przesiadkowego w Bytomiu An Archi Group
Nowoczesne centrum przesiadkowe zastąpi stary dworzec autobusowy w Bytomiu. Miasto wciąż pracuje nad projektem. W budżecie przewidziano na jego realizację 134 mln zł. Co zmieni się na pl. Wolskiego? My przedstawiamy Państwu dawne pomysły na zagospodarowanie tego miejsca.

Dworzec autobusowy w Bytomiu zastąpi nowoczesne centrum przesiadkowe

Władze Bytomia w budżecie miasta na 2020 roku zaplanowały aż 142 mln zł na inwestycje. Wśród nich znalazły się takie punkt, jak rozpoczęta już budowa lodowiska, rewitalizacja Kolonii Zgorzelec oraz Śródmieścia i Rozbarku, a także budowa centrum przesiadkowego na pl. Wolskiego.

Bez wątpienia punkt ostatni to coś, co niezwykle interesuje bytomian, ponieważ o budowie węzła przesiadkowego w miejscu starego dworca autobusowego mówi się od lat. Niestety bezskutecznie.

W 2014 i 2015 roku na łamach Dziennika Zachodniego pisaliśmy o futurystycznych planach ówczesnego samorządu. Wtedy w grę wchodziła budowa centrum przesiadkowego z parkingiem dla tysiąca samochodów, dworcem autobusowym na najniższej kondygnacji, połączeniem z dworcem kolejowym oraz przebudową układu ruchu w okolicy pl. Wolskiego. Inwestycja miała zakończyć się w 2018 roku, ale do dziś (16 grudnia 2019) na dworcu udało się wymienić jedynie tablice informacyjne z logiem KZK GOP na takie z logiem ZTM.

Tak miało wyglądać centrum przesiadkowe w Bytomiu według dawnych wizualizacji:

Temat budowy centrum przesiadkowego wrócił 13 grudnia 2019 roku, kiedy Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia, poinformował, że miasto ma zamiar wydać na ten cel aż 134 mln zł.

- Rozpoczęcie realizacji centrum przesiadkowego zaplanowaliśmy na 2020 rok - powiedział Wołosz. - Dziś nie mogę mówić o szczegółach, ponieważ jesteśmy jeszcze przed przetargiem. Oczywiście oszacowaliśmy już koszt tej inwestycji, żeby starać się o dotacje zewnętrzne.

Urzędnicy zapewniają, że tym razem będzie to centrum przesiadkowe skrojone na miarę potrzeb Bytomia. Wiaty przystankowe ma zastąpić wieli budynek, a w nim znajdą się przystanki autobusowe, poczekalnia, kilkaset miejsc parkingowych, postój taksówek czy toalety. Sam budynek ma posiadać dwie kondygnacje, czyli mniej, niż na dotychczasowych wizualizacjach.

W planach pozostaje przebudowa układu drogowego w okolicach dworca, a na pl. Wolskiego ma wrócić tramwaj, który kursował tam do 1971 roku. Otwarta jest również kwestia stworzenia systemu ścieżek rowerowych, który ma objąć wszystkie dzielnice miasta i kumulować się w Śródmieściu.

- Na początku drugiego kwartału 2020 roku Miejski Zarząd Dróg i Mostów planuje ogłosić przetarg na realizację robót budowlanych - mówi Małgorzata Węgiel-Wnuk, rzecznik UM w Bytomiu. - Przetarg będzie jednak warunkowy, co oznacza, że będzie realizowany dopiero po uzyskaniu dofinansowania z Unii Europejskiej. Tym samym jeśli gmina otrzyma dofinansowanie zewnętrzne, prace budowlane będzie można rozpocząć najwcześniej jesienią 2020 roku.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytom.naszemiasto.pl Nasze Miasto