Dworzec autobusowy w Bytomiu zastąpi nowoczesne centrum przesiadkowe
Władze Bytomia w budżecie miasta na 2020 roku zaplanowały aż 142 mln zł na inwestycje. Wśród nich znalazły się takie punkt, jak rozpoczęta już budowa lodowiska, rewitalizacja Kolonii Zgorzelec oraz Śródmieścia i Rozbarku, a także budowa centrum przesiadkowego na pl. Wolskiego.
Bez wątpienia punkt ostatni to coś, co niezwykle interesuje bytomian, ponieważ o budowie węzła przesiadkowego w miejscu starego dworca autobusowego mówi się od lat. Niestety bezskutecznie.
W 2014 i 2015 roku na łamach Dziennika Zachodniego pisaliśmy o futurystycznych planach ówczesnego samorządu. Wtedy w grę wchodziła budowa centrum przesiadkowego z parkingiem dla tysiąca samochodów, dworcem autobusowym na najniższej kondygnacji, połączeniem z dworcem kolejowym oraz przebudową układu ruchu w okolicy pl. Wolskiego. Inwestycja miała zakończyć się w 2018 roku, ale do dziś (16 grudnia 2019) na dworcu udało się wymienić jedynie tablice informacyjne z logiem KZK GOP na takie z logiem ZTM.
Tak miało wyglądać centrum przesiadkowe w Bytomiu według dawnych wizualizacji:
Temat budowy centrum przesiadkowego wrócił 13 grudnia 2019 roku, kiedy Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia, poinformował, że miasto ma zamiar wydać na ten cel aż 134 mln zł.
- Rozpoczęcie realizacji centrum przesiadkowego zaplanowaliśmy na 2020 rok - powiedział Wołosz. - Dziś nie mogę mówić o szczegółach, ponieważ jesteśmy jeszcze przed przetargiem. Oczywiście oszacowaliśmy już koszt tej inwestycji, żeby starać się o dotacje zewnętrzne.
Urzędnicy zapewniają, że tym razem będzie to centrum przesiadkowe skrojone na miarę potrzeb Bytomia. Wiaty przystankowe ma zastąpić wieli budynek, a w nim znajdą się przystanki autobusowe, poczekalnia, kilkaset miejsc parkingowych, postój taksówek czy toalety. Sam budynek ma posiadać dwie kondygnacje, czyli mniej, niż na dotychczasowych wizualizacjach.
W planach pozostaje przebudowa układu drogowego w okolicach dworca, a na pl. Wolskiego ma wrócić tramwaj, który kursował tam do 1971 roku. Otwarta jest również kwestia stworzenia systemu ścieżek rowerowych, który ma objąć wszystkie dzielnice miasta i kumulować się w Śródmieściu.
- Na początku drugiego kwartału 2020 roku Miejski Zarząd Dróg i Mostów planuje ogłosić przetarg na realizację robót budowlanych - mówi Małgorzata Węgiel-Wnuk, rzecznik UM w Bytomiu. - Przetarg będzie jednak warunkowy, co oznacza, że będzie realizowany dopiero po uzyskaniu dofinansowania z Unii Europejskiej. Tym samym jeśli gmina otrzyma dofinansowanie zewnętrzne, prace budowlane będzie można rozpocząć najwcześniej jesienią 2020 roku.
Dasz sobie radę? Spróbuj
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?