Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Marszałek kupi pociągi, ale tylko Kolejom Śląskim

Michał Wroński
Nowe pociągi mają jeździć z Katowic do Krakowa oraz do Kielc
Nowe pociągi mają jeździć z Katowic do Krakowa oraz do Kielc Tomasz Bołt
Od grudnia nowoczesne pociągi klasy Elf i Flirt mogą pojawić się na trasie z Bytomia do Gliwic oraz z Sosnowca do Tychów. Na przejęcie obu tych linii apetyt mają Koleje Śląskie.

Marszałkowska spółka musiała wprawdzie przełożyć swój debiut o cztery miesiące (z 1 czerwca na 1 października), ale poślizg wyjdzie jej na dobre. W tym czasie dokończy formalności, niezbędne do uruchomienia przewozów między Częstochową, a Gliwicami. Przybędzie jej również pociągów, gdyż z zakładów PESA dojedzie na Śląsk kilka kolejnych Elfów.

Tymczasem marszałek Adam Matusiewicz zapowiada już ciąg dalszy zakupów. W ciągu 2-3 lat samorząd zamierza sprezentować Kolejom Śląskim następne 5 nowoczesnych pociągów o standardzie Elfa, czy Flirta. By znaleźć pieniądze na ten prezent marszałek wycofał się z przetargu na zakup 62 nowych pojazdów, jaki zamierzały ogłosić Przewozy Regionalne (swoje udziały mają u tego przewoźnika wszystkie województwa i stąd ich udział w tym postępowaniu).

Podobnie zrobili marszałkowie Małopolski, Podkarpacia i województwa świętokrzyskiego i to mimo, że w tym przypadku połowę kosztów (175 mln euro) inwestycji miała pokryć unijna dotacja. Zamiast tego cała czwórka zamierza stworzyć wspólną grupę zakupową i tym sposobem skorzystać z unijnego dofinansowania (na pięć pojazdów możemy dostać 50 mln złotych, drugie tyle będziemy musieli wydać z budżetu województwa). Zdaniem Matusiewicza w gronie czterech partnerów łatwiej się dogadać aniżeli w podzielonych między 16 samorządów (i tyleż, nieraz sprzecznych interesów) Przewozach Regionalnych i to właśnie było jedną z przyczyn takiej decyzji.

- Poza tym nie chcieliśmy się wiązać ze spółką, która ma tak olbrzymie długi i pochłania tak duże koszty. Tak naprawdę nikt nie wie jaka będzie jej przyszłość - wyjaśnia Matusiewicz i przypomina kwoty, jakie w ciągu ostatnich trzech lat samorząd wojewódzki wydał na dotacje dla Przewozów Regionalnych.

- W pierwszym roku umowy było to 82 mln złotych, w tym będzie to około 150 mln złotych. A rozkład jazdy niewiele się zmienił - mówi Matusiewicz.

Jeśli pomysł wypali i Koleje Śląskie faktycznie dostaną kupione dzięki unijnej dotacji pociągi, to zostaną one skierowane do obsługi linii międzyregionalnych - 4 kursować będą z Katowic do Krakowa, natomiast 1 wozić będzie podróżnych z Katowic do Kielc.

Decyzja czterech marszałków wywołała konsternację w centrali Przewozów Regionalnych. Nieoficjalnie można usłyszeć, że jeśli tym samym tropem pójdą kolejne województwa to cały projekt prawdopodobnie pójdzie w rozsypkę. Na razie rzecznik spółki Piotr Olszewski zapowiada jednak, że prace nad przetargiem będą kontynuowane.

- Jeśli natomiast potwierdzą się te doniesienia, to zamówimy mniejszą liczbę pociągów - mówi Olszewski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytom.naszemiasto.pl Nasze Miasto