Komisja Europejska doceniła projekt uspokajania ruchu na ul. Miarki w Bytomiu
Komisja Europejska doceniła projekt uspokajania ruchu na ul. Miarki w Bytomiu. Za ten projekt odpowiadała Metropolitalna Szkoła Prototypowania, która jest koordynowana przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. W związku z tym, wprowadzono tymczasową organizację ruchu.
Projekt doceniono przez autorów kampanii "European Mobility Week" (Europejski Tydzień Zrównoważonej Mobilności). Został on wyróżniony razem z trzema innymi, które prowadzono w następujących europejskich miastach: Bolonii (Włochy), Östersund (Szwecja) oraz Utrechcie (Holandia).
Bytom i ul. Miarki. Będzie nowa organizacja ruchu. "Konieczny wzrost przepustowości"
W połowie listopada władze Bytomia podsumowały wyniki badań oraz konsultacje społeczne w sprawie zmian organizacji ruchu na ul. Miarki. Jak się okazało: wspomniana decyzja poprawiła bezpieczeństwo, zredukowała prędkość pojazdów, ale jednocześnie ograniczyła przepustowość ulicy, zwłaszcza w godzinach szczytu. Konieczne będzie więc dopracowanie pomysłu ze zmianami. Nowa organizacja ma zostać wprowadzona w połowie przyszłego roku.
Przypomnijmy, że w ramach projektu Metropolitalnej Szkoły Prototypowania zawężono jezdnię z dwóch do jednego pasa - na odcinku od gmachu poczty do budynku przy ul. Miarki 54. Ponadto wzdłuż prawie całej ulicy poprowadzona została z kolei ścieżka rowerowa, a miejsca parkingowe przeniesiono na jezdnię.
- Na końcowym odcinku ulicy wprowadziliśmy nowe przejście dla pieszych – tak bardzo potrzebne mieszkańcom zmierzającym w okolice rynku. Zadbaliśmy także o prawidłową obsługę komunalną, ponieważ wyznaczyliśmy szereg udogodnień dla śmieciarek wywożących odpady z nieruchomości położonych w sąsiedztwie ulicy – tłumaczy urbanista Paweł Jaworski, który dodaje, że zmiany bazowały na idei „diety drogowej”.
Jakie były efekty zmian organizacji ruchu na ul. Miarki? Tak jak już zostało to wspomniane: średnia prędkość samochodów zmalała i przez cały dzień nie przekraczała ustanowionego limitu (50 km/h z miejscowym obniżeniem do 40 km/h). Przekroczenia prędkości a w okolicy budynku Zakładu Ubezpieczeń Społecznych były nagminne. Na wysokości tego obiektu średnia prędkość większości pojazdów zmniejszyła się z 62 km/h do 41 km/h w skali całego dnia, a przy skrzyżowaniu z ul. Dojazd - z 58 km/h do 45 km/h.
Wiadomo już, że część zaproponowanych rozwiązań zostanie docelowo wdrożona w mieście. Wzdłuż ul. Miarki zostaną wprowadzone dwa zawężone do 3,25 m szerokości pasy ruchu. Ponadto na jezdni oraz częściowo na chodniku będą znajdować się pasy postojowe. Po północnej stronie drogi pojawi się z kolei ciąg pieszo-rowerowy. - Planujemy także pozostawienie przejścia dla pieszych na odcinku od skrzyżowania z ul. Dojazd do rozwidlenia drogi. Zachowane zostanie wprowadzone przejście dla pieszych na ul. Miarki - informował bytomski magistrat.
Do czasu zaprojektowania, a następnie wprowadzenia docelowej organizacji ruchu, przejazd ul. Miarki ma być upłynniony poprzez dodanie tymczasowej sygnalizacji świetlnej na wysokości skrzyżowania z ul. Moniuszki oraz wydłużenie suwaka.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?