Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec na pl. Wolskiego w Bytomiu - kiedy w końcu przebudowa?

S.Dąbrowski, MANO
MANO
Dworzec na pl. Wolskiego w Bytomiu. To tak piękne, że aż... niemożliwe: na placu Wolskiego ma powstać nowoczesne centrum przesiadkowe! Za niebagatelną sumę - 90 mln złotych.

Dworzec na pl. Wolskiego w Bytomiu

O przebudowie dworca autobusowego przy placu Wolskiego mówiło się już za kadencji poprzedniego prezydenta, Piotra Koja. Temat przez trzy lata nie był szczególnie podnoszony. Ale teraz wrócił. W jakiej formie? Tego dowiemy się już wkrótce.
- Po opracowaniu koncepcji dla budowy węzła przesiadkowego na placu Wolskiego, wraz z przygotowaniem układu komunikacyjnego, w najbliższych dniach zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie projektu dla tej inwestycji - mówi Adam Grzesik z Wydziału Promocji i Kontaktów z Mediami UM w Bytomiu.
Jeszcze we wrześniu miasto ma się też porozumieć z PKP i przejąć w dzierżawę tereny wokół dworca autobusowego. Inwestycja jest ogromna, bo ma kosztować 90 mln złotych. Z tego 13,5 mln w ciągu 5 lat mamy wyłożyć z naszego budżetu, a resztę pozyskać z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Dworzec kolejowy ma zostać połączony zabudowanym przejściem z budynkami (przejście dopiero powstaną) dworca autobusowego. Na parterze będzie komunikacja miejska, na dwóch piętrach natomiast - parkingi.

Będzie parking i mikrobusy ekologiczne?
Plac Wolskiego, na którym jest dworzec autobusowy ma w końcu szansę stać się nowoczesnym i zintegrowanym z systemem komunikacyjnym. Ma tu powstać także duży parking dla kierowców samochodów osobowych, z którego ci będą przesiadać się do komunikacji miejskiej i nią poruszać po centrum.
- Będą to mikrobusy o napędzie ekologicznym - mówi Józef Butrym, zastępca dyrektora ds. technicznych Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Bytomiu. - W każdym z nich będzie od 7 do 10 miejsc siedzących. Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się w wielu europejskich krajach. Chcemy przy tej okazji oczyścić miasto ze stref płatnego parkowania i skończyć z pozostawianiem samochodów osobowych gdzie popadnie - dodaje. Inwestycja ma zapewnić udrożnienie bytomskich tras i lepsze połączenie centrum z ulicą Zabrzańską. Realizacja projektu pochłonie 90 mln zł, jednak prezydent Damian Bartyla zapewnia, że 85 procent tej kwoty pochodzi z dofinansowania. Są jednak pewne wątpliwości. Radny Michał Bieda miał inny pomysł na lokalizację centrum przesiadkowego. - Czy lepszym rozwiązaniem nie byłoby zorganizowanie dużego parkingu na Rozbarku lub na ul. Olimpijskiej, w pobliżu linii tramwajowych? - pytał radny. Henryk Bonk (na ostatniej sesji jeszcze zastępca prezydenta, potem został odwołany), twierdził , że pierwsza lokalizacja jest najlepsza. - Plac Wolskiego to najrozsądniejsze miejsce na tę inwestycję, ponieważ jest blisko śródmieścia, jednocześnie będąc poza ścisłym centrum. Zintegrowanie tego miejsca z systemem komunikacyjnym przyniesie same korzyści - zapewniał Bonk. Zmiany mogą się jednak odbić rykoszetem na działających w tej okolicy przedsiębiorcach, na co zwracał uwagę radny Piotr Bula.
- Wszyscy wiedzą o sprawie i mają świadomość, że powoli muszą szukać nowego miejsca - odpowiedział mu Bonk.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytom.naszemiasto.pl Nasze Miasto