Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Droga do Szombierek

(sb)
Skrzyżowanie ulic Zabrzańskiej i Wyzwolenia w Bytomiu-Szombierkach, gdzie powstanie łącznik z centrum miasta. Fot. Rafał Jakoktochce
Skrzyżowanie ulic Zabrzańskiej i Wyzwolenia w Bytomiu-Szombierkach, gdzie powstanie łącznik z centrum miasta. Fot. Rafał Jakoktochce
100 milionów złotych ma pochłonąć wybudowanie trzeciej drogi do Szombierek i międzynarodowego zintegrowanego węzła komunikacyjnego. Miałby się mieścić w pobliżu obecnego dworca kolejowego i autobusowego.

100 milionów złotych ma pochłonąć wybudowanie trzeciej drogi do Szombierek i międzynarodowego zintegrowanego węzła komunikacyjnego. Miałby się mieścić w pobliżu obecnego dworca kolejowego i autobusowego. Plany są śmiałe, pieniędzy niestety, nie ma.

- Jedyna szansa to środki pomocowe Unii, o które będziemy występować - zapowiada Jan Podgórski, kierownik Referatu Inwestycji i Nadzoru w Urzędzie Miejskim w Bytomiu.

Urzędnicy opracowali koncepcję wybudowania trzeciej drogi do Szombierek. Do dzielnicy można dojechać jedynie przez Bobrek lub przez centrum i ul. Łagiewnicką. Mieszkańcy ul. Łużyckiej, Olimpijskiej i Pułaskiego muszą nadrobić kilka kilometrów.
- Pierwsza koncepcja wybudowania trzeciej drogi do Szombierek pojawiła się w latach siedemdziesiątych i w dalszym ciągu bierzemy ją pod uwagę - mówi Podgórski.
Stara koncepcja przewidywała, że cała dzielnica zostanie połączona z ul. Łużycką. Droga miała pobiec od ul. Łużyckiej, przez Wrocławską i Pułaskiego, w pobliżu lodowiska. Tam wiadukt miał przeciąć tory kolejowe i kierowcy mieliby wyjeżdżać na ulicę Zabrzańską. Ta koncepcja wciąż jest aktualna, choć pojawił się alternatywny pomysł. Ulica, od której można by dojechać do Szombierek, to ul. Chrzanowskiego. Miałaby ona zostać wydłużona do torów kolejowych. Nad torowiskiem miałby stanąć wiadukt, który ma dojść do ul. Zabrzańskiej w pobliżu skrzyżowania z ul. Wyzwolenia. Podczas przebudowy można zaadaptować istniejący już stary wiadukt, który biegnie nad bocznicą kolejową i prowadził do dawnej kopalni "Szombierki". Skrzyżowanie z ul. Zabrzańską ma być dwupoziomowe.

- Obszar przy dworcu kolejowym i autobusowym także można zagospodarować inaczej. Mógłby powstać węzeł komunikacji międzynarodowej, postój dla taksówek i minibusów. Koncepcja przewiduje także przeniesienie na ten obszar zajezdni tramwajowej z placu Sikorskiego - podsumował Podgórski.

Żeby plany mogły doczekać się realizacji, gmina musi zabezpieczyć w swoim budżecie 25 proc. wartości inwestycji, czyli 25 milionów zł. W tym roku takiej kwoty nie ma.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Laboratorium silniki hybrydowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytom.naszemiasto.pl Nasze Miasto