Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bytomski dworzec PKP przejdzie metamorfozę. Rusza przebudowa hali peronowej. Będą zmiany dla pasażerów podróżujących do Gliwic koleją

OPRAC.:
Magdalena Mikrut-Majeranek
Magdalena Mikrut-Majeranek
Bytomski dworzec PKP przejdzie metamorfozę. Ruszyły przygotowania do przebudowy linii kolejowej nr 131 i hali peronowej dworca. Wprowadzono też zmiany dla pasażerów podróżujących koleją z Bytomia do Gliwic. Sprawdź, co się zmieniło!

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły inwestycję realizowaną na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. W jej ramach zmiany czekają także stację w Bytomiu. Zaplanowano nie tylko przebudowę linii kolejowej nr 131, ale i hali peronowej tutejszego dworca PKP. W związku z tym wprowadzono zmiany w organizacji ruchu dla pasażerów podróżujących z Bytomia do Gliwic. Co się zmieniło?

Przypomnijmy, że prace modernizacyjne na odcinku Centralnej Magistrali Węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego rozpoczęły się w marcu 2022 roku. Inwestycja szacowana na 1,2 mld zł realizowana jest w ramach zadania „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo”. Koszt zadania jest spory, a dofinansowanie na jego opłacenie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w 2024 roku, a ich realizacja ma zapewnić sprawniejsze podróże oraz przewóz towarów ze Śląska w stronę portów. Dzięki tej inwestycji ma nastąpić zwiększenie przepustowości stacji oraz rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego.

- Liczymy również, że powstająca linia kolejowa do Pyrzowic oraz nowe połączenie kolejowe z Rudą Śląską, będą miały wpływ na zwiększenie ruchu pasażerskiego przez nasze miasto - dodaje wiceprezydent Michał Bieda.

Zmiany dla podróżnych kursujących między Bytomiem i Gliwicami

Prace na stacji PKP w Bytomiu rozpoczęły się od budowy peronu tymczasowego dla podróżujących w relacji Bytom – Gliwice. 12 września w trasę wyjechała ostatnia pary pociągów (odjazd z Gliwic o godz. 22:56 oraz odjazd z Bytomia o godz. 23:30) kursująca na starym szlaku. We wtorek, 13 września, wprowadzona została tymczasowa komunikacja zastępcza. W związku z modernizacją hali peronowej bytomskiego dworca PKP zmieniono też lokalizację peronu, z którego z bytomskiego dworca odjeżdżają pociągi do Gliwic. Wyłączono bowiem 4 peron w hali dworca PKP w Bytomiu i utworzono peron tymczasowy dla podróżujących w relacji Bytom - Gliwice. Znajduje się on od strony ul. Zabrzańskiej, a dojście do peronu będzie możliwe od strony pl. Wolskiego tunelem zachodnim oraz dalej przez peron kolei wąskotorowej. Dodatkowo wyznaczono alternatywne dojście do peronu od strony ul. Zabrzańskiej dla osób z niepełnosprawnościami.

Informacje o utrudnieniach w ruchu pociągów znajdują się na stronie internetowej Kolei Śląskich.

Co się zmieni po przebudowanie hali peronowej?

Jak informuje Katarzyna Głowacka, rzecznik prasowa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., na stacji będą trzy nowe perony, przygotowane z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pojawią się też windy, które ułatwią komunikację. Dodatkowo zmieni się nagłośnienie i oznakowanie. Wymienione zostanie też oświetlenie oraz zamontowane nowe ławki. Hala peronowa nad peronami zostanie odnowiona.

- Przebudowa obejmuje - zgodnie z ustaleniami pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a miastem Bytom oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków – historyczne przeszklenia oraz wykonanie wzmocnień. Takie rozwiązanie pozwoli na dodatkowe doświetlenie peronów, a także na odtworzenie zabytkowego charakteru stacji Bytom. Odnowione zostaną dwa przejścia podziemne, w tym przejście na perony – wyjaśnia Katarzyna Głowacka.

Oznacza to, że na bytomską stację wróci przeszklenie hali peronowej dworca pochodzącej z 1929 roku.

Remont obejmie nie tylko halę peronową, bowiem zgodnie z planami PKP przebudowany zostanie także wiadukt kolejowy w ciągu ul. Zabrzańskiej, Łagiewnickiej i Miarki.

- Zostaną zachowane fronty konstrukcji stalowych oraz odtworzone powierzchnie ścian i gzymsów z cegły – wyjaśnia Katarzyna Głowacka.

W sumie, przebudowa obejmie ok. 28 km torów. Zmodernizowana zostanie również sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Co więcej, powstanie nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania Bytom. Osoby pełniące dyżur w Centrum zadbają o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego do Radzionkowa.

Prace trwają. Wiadomo, że w pierwszej fazie na odcinku Chorzów Batory - Chorzów Stary ma zostać zbudowany nowy przystanek Chorzów Uniwersytet. Dodatkowo, zmodernizowana zostanie infrastruktura kolejowa oraz perony na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Remont czeka też bytomskie stacje znajdujące się na odcinku linii nr 131 w Bytomiu. Chodzi o stację w Bytomiu i Bytomiu-Karbiu. Z kolei stacja Bytom-Północny zostanie przesunięta o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich. Dzięki temu pasażerowie będą mieli łatwiejszy dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. Na peronach pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery, a także tablice informacyjne.

Co z nastawnią bramową BT?

Pisząc o modernizacji bytomskiego dworca nie można zapomnieć o nastawni bramowej BT. Dzięki staraniom Stowarzyszenia Na Rzecz Zabytków Fortyfikacji „Pro Fortalicium” obiekt udało się wpisać do rejestru zabytków. W związku z powyższym budynek musi zostać zachowany w stanie nienaruszonym. PKP musiało uwzględnić to w projekcie. Finalnie, układ torowy stacji w Bytomiu został tak zaprojektowany, żeby nastawnia pozostała na swoim miejscu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytom.naszemiasto.pl Nasze Miasto