W ramach rządowego programu „Kolej Plus” gminy współpracujące w ramach Metropolii zgłosiły rekordowe 15 projektów. Ich łączny koszt to ok. 1,7 mld zł. Natomiast szacowany wkład własny, który sfinansuje Metropolia, to z kolei ponad 200 mln zł. Wśród miast, które wyszły ze swoimi propozycjami, jest m.in. Bytom.
Bytom aplikuje o dofinansowanie w ramach programu „Kolej Plus”
- Kluczowy dla naszych mieszkańców jest dojazd do Katowic i Gliwic, nad którym pracujemy wspólnie z PKP PLK i GZM. Bardzo ważne są też pozostałe kierunki, dlatego wraz z Metropolią wnioskujemy o dofinansowanie w ramach programu „Kolej Plus” do budowy dwóch nowych przystanków osobowych i nowego połączenia Bytomia z Rudą Śląską – nie ma wątpliwości Michał Bieda, wiceprezydent Bytomia.
W ramach budowy wspomnianego połączenia kolejowego zaplanowano nie tylko powstanie nowej łącznicy Kuźnica – Bytom Bobrek Wschód, ale również łącznicy Rudy Śląskiej z Rudą Śląską Orzegów.
Budowa łącznic jest niezbędna - dzięki temu uda się połączyć Bytom z Rudą Śląską, a także będą możliwe połączenia w kierunku do Zabrza i Gliwic. To dość istotne, gdyż wielu mieszkańców Bytomia do tych miast codziennie dojeżdża.
Ponadto, w ramach nowego połączenia z Rudą Śląską powstałyby dwa przystanki osobowe, a mianowicie: Ruda Orzegów oraz Bytom ul. Zabrzańska.
W programie „Kolej Plus” znalazł się również projekt, dzięki któremu - być może w przyszłości - powstaną dwa nowe przystanki – Bytom Os. Arki Bożka oraz Bytom Rozbark znajdujące się na linii kolejowej łączącej Katowice z Bytomiem.
- Projekty dotyczące Bytomia zostały dokładnie przeanalizowane i omówione z przedstawicielami Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii oraz PKP PLK. Liczymy, że nasze propozycje otrzymają dofinansowanie, dzięki czemu zwiększy się atrakcyjność połączeń między Bytomiem a Katowicami oraz Zabrzem i Gliwicami – dodaje Michał Bieda.
Złożenie wniosków to dopiero pierwszy etap. Teraz zostaną one ocenione przez PKP PLK i najpóźniej w grudniu poznamy te, które zakwalifikowały się do II etapu, Wówczas wnioskodawcy będą mieli dwanaście miesięcy na przygotowanie niezbędnych dokumentów aplikacyjnych.
Realizacja inwestycji potrwa do 2028 roku.
Polskie Linie Kolejowe zmodernizują kluczową linię 131
Warto przypomnieć, o czym informowaliśmy na naszych łamach na początku lutego tego roku, że Polskie Linie Kolejowe zmodernizują linię 131 biegnącą przez Bytom. Jaki będzie zakres robót? Wiadomo już, że prace obejmą m.in. wymianę torów i rozjazdów, przebudowę trzech peronów, likwidację jednego i budowę nowych wiaduktów.
Dodajmy, że po odcinku linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie kursują pociągi pasażerskie, m.in. Kolei Śląskich z Katowic do Bytomia, Tarnowskich Gór, Lublińca oraz Kluczborka, a także pociągi towarowe w kierunku Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni,
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?