Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Bytom: Kolejny odcinek kolei wąskotorowej przejdzie modernizację! Miasto realizuje projekt z Budżetu Obywatelskiego

OPRAC.: MAJ
Hubert Klimek/ UM Bytom
Jeszcze do 7 października trwa głosowanie na projekty zgłoszone do tegorocznego Bytomskiego Budżetu Obywatelskiego, a obecnie realizowane są zwycięskie projekty zeszłorocznej edycji. To m.in. „Kolej Nieco Większych Prędkości vol. 2”, czyli modernizacja ponad 550-metrowego odcinka kolei wąskotorowej w Bytomiu-Suchej Górze, będącej jedną z atrakcji miasta.

29 września miasto podpisało z wykonawcą inwestycji (Stowarzyszeniem Górnośląskich Kolei Wąskotorowych) umowę dotyczącą remontu torowiska. Opiewa na 499 tys. zł. Jak zapewnia magistrat, roboty potrwają 12 tygodni, a modernizacja zostanie przeprowadzona jeszcze w tym roku. Inwestycja ma na celu poprawę stanu infrastruktury należącej do Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, wpłynie też na komfort i bezpieczeństwo turystów podróżujących kolejami wąskotorowymi.

- W ramach projektu „Kolej Nieco Większych Prędkości vol. 2” rozebrany zostanie tor kolei wąskotorowej o długości 550 mb w Suchej Górze w rejonie ulicy Polnej i Lazarówka. Wykonawca inwestycji wykona korytowanie starej podsypki, wykona nową podbudowę z kruszywa oraz położy nowe drewniane podkłady kolejowe, na których ułożone zostanie nowe torowisko – wskazuje biuro prasowe bytomskiego magistratu.

Modernizacja kolei trwa

Co więcej, zabudowana zostanie także nawierzchnia przejazdu kolejowo-drogowego przez ulicę Lazarówka, a nowa nawierzchnia będzie wykonana w technologii prefabrykowanych płyt CBP lub płyt małogabarytowych.

Infrastruktura sukcesywnie podlega modernizacji. Przypomnijmy, że w 2020 roku zmodernizowano 1160 metrów linii kolei wąskotorowej, którą kursuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim. Remont objął torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. W jego ramach wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono nowe podkłady i tory kolejowe. Całość prac kosztowała 834 tys. zł, z czego 769 tys. zł to dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Rok później zakończono remont kotła lokomotywy parowej „Ryś” (pozyskanej w 2019 roku), która w grudniu została oddana do użytku.

Z kolei w tym roku miastu udało się pozyskać 42 elementy taboru kolejowego i infrastruktury torowej (lokomotywy, wozy urobkowe, wozy średnie do transportu materiałów, wagony podsadzkowe, platformy WOZ, wagon cysterny oraz wóz do transportu butli technicznych, a także napęd zwrotnicowy ręczny i elektryczny, puszki kablowe, tory kolejowe oraz pręty nastawcze), które pochodzą z czterech kopalń:

Bytom: Kolejny odcinek kolei wąskotorowej przejdzie moderniz...

  • z oddziału KWK „Makoszowy” w Zabrzu,
  • oddziału KWK „Centrum” w Bytomiu,
  • oddziału Kopalni Węgla Kamiennego w Całkowitej Likwidacji (była KWK „Kazimierz-Juliusz” w Sosnowcu”),
  • KWK „Wieczorek” w Katowicach.
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytom.naszemiasto.pl Nasze Miasto