29 września miasto podpisało z wykonawcą inwestycji (Stowarzyszeniem Górnośląskich Kolei Wąskotorowych) umowę dotyczącą remontu torowiska. Opiewa na 499 tys. zł. Jak zapewnia magistrat, roboty potrwają 12 tygodni, a modernizacja zostanie przeprowadzona jeszcze w tym roku. Inwestycja ma na celu poprawę stanu infrastruktury należącej do Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, wpłynie też na komfort i bezpieczeństwo turystów podróżujących kolejami wąskotorowymi.
- W ramach projektu „Kolej Nieco Większych Prędkości vol. 2” rozebrany zostanie tor kolei wąskotorowej o długości 550 mb w Suchej Górze w rejonie ulicy Polnej i Lazarówka. Wykonawca inwestycji wykona korytowanie starej podsypki, wykona nową podbudowę z kruszywa oraz położy nowe drewniane podkłady kolejowe, na których ułożone zostanie nowe torowisko – wskazuje biuro prasowe bytomskiego magistratu.
Modernizacja kolei trwa
Co więcej, zabudowana zostanie także nawierzchnia przejazdu kolejowo-drogowego przez ulicę Lazarówka, a nowa nawierzchnia będzie wykonana w technologii prefabrykowanych płyt CBP lub płyt małogabarytowych.
Infrastruktura sukcesywnie podlega modernizacji. Przypomnijmy, że w 2020 roku zmodernizowano 1160 metrów linii kolei wąskotorowej, którą kursuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim. Remont objął torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. W jego ramach wykonano nowe podbudowy z kruszywa oraz położono nowe podkłady i tory kolejowe. Całość prac kosztowała 834 tys. zł, z czego 769 tys. zł to dofinansowanie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Rok później zakończono remont kotła lokomotywy parowej „Ryś” (pozyskanej w 2019 roku), która w grudniu została oddana do użytku.
Z kolei w tym roku miastu udało się pozyskać 42 elementy taboru kolejowego i infrastruktury torowej (lokomotywy, wozy urobkowe, wozy średnie do transportu materiałów, wagony podsadzkowe, platformy WOZ, wagon cysterny oraz wóz do transportu butli technicznych, a także napęd zwrotnicowy ręczny i elektryczny, puszki kablowe, tory kolejowe oraz pręty nastawcze), które pochodzą z czterech kopalń:
- z oddziału KWK „Makoszowy” w Zabrzu,
- oddziału KWK „Centrum” w Bytomiu,
- oddziału Kopalni Węgla Kamiennego w Całkowitej Likwidacji (była KWK „Kazimierz-Juliusz” w Sosnowcu”),
- KWK „Wieczorek” w Katowicach.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?