Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa S1 połączy Mysłowice i Bielsko-Białą. To ogromna inwestycja. Zdjęcia z budowy robią wrażenie!

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak powstaje nowa trasa S1 w Śląskiem, na odcinku Bielsko-Biała - Oświęcim 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak powstaje nowa trasa S1 w Śląskiem, na odcinku Bielsko-Biała - Oświęcim Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
W Śląskiem powstaje dziś 55 kilometrów nowej trasy ekspresowej S1. Bardzo ważna dla kierowców i mieszkańców będzie nowa S1, jaką Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad buduje od Mysłowic do Bielska-Białej. Choć trwa zima prace postępują z każdym dniem, co widać na zdjęciach, które wykonane zostały 5 stycznia.

Zobacz zdjęcia -kliknij TUTAJ!

S1 Mysłowice – Bielsko-Biała: dwa odcinki w budowie, dwa kolejne w przygotowaniu

Powstający, 40-kilometrowy odcinek S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, zlokalizowany jest na terenie województwa śląskiego i małopolskiego, w powiatach: bieruńsko-lędzińskim, pszczyńskim, oświęcimskim oraz bielskim, na terenie gmin: Bojszowy, Miedźna, Brzeszcze, Wilamowice. Cała inwestycja podzielona została na cztery osobne odcinki.

Jak na razie największe zmiany są widoczne na odcinku od Bielska-Białej do Oświęcimia. Tam powstają kolejne kilometry nowej drogi, a także liczne obiekty inżynierskie. Część drogi poprowadzona zostanie bowiem nad ziemią, specjalnymi estakadami. Ich budowa jest czasochłonna, a do tego muszą bowiem po zakończeniu prac wytrzymać wszystkie testy obciążeniowe.

Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków tej trasy to prawie 2,3 mld zł. Umowny termin zakończenia budowy S1 na odcinku Mysłowice – Bieruń przypada w październiku 2025 r., a Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia przypada w czerwcu 2025 r.

- Dla obydwu odcinków złożyliśmy w 2023 roku wnioski o wydanie ZRID. Obecnie umowny termin zakończenia Odcinka Oświęcim – Dankowice to lipiec 2024 r. Jednak z uwagi na okoliczności niezależne od inwestora oraz wykonawcy, w głównej mierze zlokalizowanie nowych stanowisk archeologicznych w pasie drogowym, termin ten może ulec zmianie – poinformował Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.

Umowny termin zakończenia dla odcinka Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów przypada w sierpniu 2024 r. Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji administracyjnych dla pozostałych odcinków, wykonawcy złożyli roszczenia terminowe.

- To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu aneksów do umów – przekazała GDDKiA.

Dzięki tej inwestycji kierowcy zyskają bezpieczne połączenie między północą województwa, Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice i granicą z Republiką Słowacką, gdzie dalszy ciąg tej drogi ekspresowej to budowana autostrada D3.


Budowa S1 Mysłowice – Bielsko-Biała: koszty i umowy

Podpisanie umowy z wykonawcą odcinka I/B Węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła) z firmą Budimex odbyło się 4 lipca 2022 r. Wartość tej umowy opiewa na kwotę 489 mln 175 tys. 59 zł - brutto. Podpisanie umowy z wykonawcą odcinka I/A węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia, firmą STRABAG Sp. z o.o., odbyło się 30 listopada 2021 r. Wartość tej umowy opiewa na kwotę 212 mln 701 tys. 633,06 zł brutto.

Z kolei wykonawcą odcinka II węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice jest konsorcjum firm PORR S.A. oraz Mota-Engil Central Europe S.A. Tutaj stosowna umowa została parafowana 14 maja 2020 r. Wartość tej umowy opiewa na kwotę 989 mln 751 tys. 443,10 zł brutto. Podpisanie umowy z wykonawcą odcinka III Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem), konsorcjum firm MIRBUD S.A. oraz KOBYLARNIA S.A., odbyło się natomiast 8 sierpnia 2020 r. Wartość tej umowy opiewa na kwotę 586 mln 710 tys. zł brutto.

Jest to więc bardzo duże przedsięwzięcie, którego efektem będzie budowa całkiem nowej trasy S1. Na najbardziej wysuniętym na południe odcinku (Dankowice – Bielsko-Biała) powstanie węzeł Hałcnów (Suchy Potok), który połączy istniejącą drogę ekspresową S1 do Zwardonia oraz S50 do Cieszyna, a w przyszłości przygotowaną do realizacji Beskidzką Drogę Integracyjną pomiędzy Krakowem a Bielskiem-Białą.

Zakończenie robót przewidywane było wstępnie dla:

  • Odcinka I/B Węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła) na 4 października 2025 r. (liczy ok. 10 km)
  • Odcinka I/A węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia na 15 grudnia 2024 r. (liczy ok. 7 km)
  • Odcinka II węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice na 26 lipca 2024 r. (liczy ok. 15 km)
  • Odcinka III Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem) na sierpień 2024 r. (liczy ok. 12 km)

Nową trasą S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą mamy więc pojechać, jeśli nie będzie żadnych opóźnień, pod koniec 2025 roku.

GDDKiA buduje 55 kilometrów nowej S1 w Śląskiem, są kolejne plany

GDDKiA w Śląskiem buduje łącznie ponad 55 km drogi ekspresowej S1, a koszt prac budowlanych to ponad 4 mld zł.
To odcinki: Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, prawie 7 km długości, Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała, prawie 40 km na czterech zadaniach realizacyjnych oraz Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki), długość 8,5 km.

S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza

Umowę na przebudowę do parametrów drogi ekspresowej prawie 7 km DK1 GDDKiA podpisała we wrześniu 2020 r. z firmą Budimex. Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2021 r., po opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dla części robót wykonawca wystąpił 27 października 2021 r. o wydanie zamiennej decyzji ZRID. 

Jak informuje GDDKiA obecnie zaawansowanie rzeczowe robót osiągnęło poziom ponad 80 proc. Planowane zakończenie całości prac z udostępnieniem drogi dwujezdniowej o pełnych parametrach drogi ekspresowej planowane jest w połowie roku 2024, z wyłączeniem odcinka na węźle Pogoria, na którym prowadzone będą niezależne, dodatkowe prace związane z przebudową wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Armii Krajowej.

Tak powstaje nowa trasa S1 w Śląskiem, na odcinku Bielsko-Biała - Oświęcim 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Nowa S1 połączy Mysłowice i Bielsko-Białą. To ogromna inwest...

S1 Przybędza – Milówka

Kolejnym realizowanym odcinkiem trasy ekspresowej S1, która ułatwi dojazd z Mysłowic do granicy ze Słowacją, jest tzw. obejście Węgierskiej Górki o długości 8,5 km. 10 października 2019 r. GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum firm w składzie: Mirbud (lider), Kobylarnia, Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż, o wartości blisko 1,5 mld zł na zaprojektowanie i wybudowanie trasy. Zaawansowanie robót w przypadku tej inwestycji osiągnęło poziom ponad 70 procent. Wykonawca deklaruje zakończenie tej inwestycji na przełomie 2024 i 2025 roku.

Obecnie opracowywany jest także projekt rozbudowy drogi ekspresowej S1 na odcinkach: w mieście Dąbrowa Górnicza (od węzła Pogoria do węzła Podlesie), Sosnowiec – Sosnowiec ul. Inwestycyjna (z wyłączeniem węzła Klimontów, realizowanego przez miasto Sosnowiec), Sosnowiec ul. Inwestycyjna – Sosnowiec w. Jęzor, Sosnowiec w. Jęzor – Mysłowice węzeł Brzęczkowice, Mysłowice – Lędziny.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bielskobiala.naszemiasto.pl Nasze Miasto