Wagon Helmut, czyli model PTB, zmodernizowany przez Tramwaje Śląskie Wagon Helmut, czyli model PTB, zmodernizowany przez Tramwaje Śląskie

Wagon Helmut, czyli model PTB, zmodernizowany przez Tramwaje Śląskie (© Tramwaje Śląskie)

Tramwaje Śląskie planują kolejną wielką modernizację taboru oraz remonty torowisk. Do 2020 roku w spółce pojawi się aż 45 nowych wagonów. Przetargi na dostawę tramwajów właśnie ogłoszono, podobnie jak postępowania na przebudowę torowisk.

Przetargi na zakup nowych tramwajów wpisują się w projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w aglomeracji śląsko – zagłębiowskiej, który Tramwaje Śląskie realizują z dofinansowania unijnego.

Postępowania są dwa. Jedno dotyczy dostawy dziesięciu nowych tramwajów jednoczłonowych, jedno i dwukierunkowych (osiem wagonów jednokierunkowych i dwa – dwukierunkowe), natomiast drugi przetarg jest na dostawę aż 35 nowych tramwajów przegubowych i niskopodłogowych, w tym 27 wagonów 25-metrowych, a ośmiu – 32-metrowych.

- Wszystkie nowe tramwaje mają być w całości klimatyzowane. W wagonach będą także gniazda usb, a prawdopodobnie również wifi, w części pasażerskiej – dodaje Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Spółka wymianę taboru realizuje od kilku lat. Najpierw były zakupy wagonów używanych, równolegle prowadzono modernizacje wagonów będących na stanie TS, a w końcu także dostawy nowego taboru. W ramach realizowanego między 2012 a 2015 rokiem projektu unijnego Tramwaje Śląskie kupiły 30 nowych tramwajów niskopodłogowych i 12 dwukierunkowych, a zmodernizowały 75 wagonów typu 105N. Wartość tego projektu, w ramach którego zmodernizowano również ponad 60 km torowisk oraz przebudowano sieci trakcyjne, wyniosła ponad 651 mln zł, w tym ponad 488 mln zł to dofinansowanie unijne.

Kolejny projekt, który spółka tramwajowa chce realizować z dofinansowania unijnego do 2020 roku, również zakłada - poza zakupem nowego taboru - modernizację torowisk. W ubiegłym tygodniu ogłoszono przetargi na przebudowę infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach, od skrzyżowania z ul. Chorzowską do skrzyżowania z ul. Krasickiego, na przebudowę torowiska od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej w Bytomiu oraz na przebudowę obiektu mostowego nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu.

Drogi

Komentarze (31)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

gapowicz (gość)

Polska ???? dziki kraj !!!! Jedziesz do Berlina niema problemu !!! Kupujesz u kierowcy bilet za 6€ i jeździsz caly dzień !!!!w innych miastach to samo !!!!

pasendżer (gość)

Ludzie, kłócicie się o to, czy T czy A jest lepszy pod kątem tego całego dziadostwa, jakie mamy w GOP!Faktycznie,jest się o co kłócić - o tę mizerną garstkę linii tramwajowych, gdzie od czasów Gierka nie powstał choć kilometr zupełnie nowej trasy oraz o setki turystycznych linii autobusowych kursujących z częstością wiejskiego PKSu.Ktoś pisze, by zamieszkać przy linii tramwajowej.Mieszkałem przy hałasującym tramwaju przez całe dzieciństwo. Podczas przejazdu wagonu wszystkie kieliszki i szklanki w szafkach brzęczały. ale mimo to bardzo miło wspominam ten środek lokomocji.Niestety, prawda jest taka, że najtaniej wychodzi podróż autem na gaz.Nie chcę nawet myśleć, ile kosztowałby mnie weekendowy wyjazd autobusem+pociągiem w góry czy na Jurę lub choćby zwykła wycieczka z rodziną do parku w Chorzowie. Do tego dojdą też problemy z zakupem biletów w kiosku, bo jakaś chora głowa z KZK postanowiła je wycofać. KZK GOP jest jak nowotwór, który od lat zarzyna komunikację w regionie. O to należałoby się pokłócić, a nie o wyższość T nad A i odwrotnie. Przejedźcie się do Brna, Poznania, Pragi czy Krakowa, gdzie nawet nie warto brać auta, tylko zakupić bilet jednodniowy (z tym tam nie ma problemu) i jeździć do woli. To przyjemność,zaś na przystanku nie kwitnie się pół godziny, tylko góra 5 minut. Tam się znają na komunikacji, wiedzą, że warto w nią inwestować,zaś tramy i busy wzajemnie się uzupełniają. Bo są po prostu miejsca, gdzie sprawdzi się tylko tram, a na innej linii - tylko autobus.

Wyremontujcie sobie tory, potem kupujcie tabor! (gość)

Wysyłajmy wszyscy skargi do UTK (Urząd Transportu Kolejowego https://www.utk.gov.pl/) na zły stan torowisk eksploatowanych przez Tramwaje Śląskie zagrażający zdrowiu i życiu pasażerów i motorniczych, niech UTK pomoże im przyspieszyć generalne remonty torowisk które od 40 lat znikają w ziemi i błocie, powykrzywiane powodują niszczenie taboru i bardzo zły komfort jazdy z prędkościami 15-30km/h.

otoprawda (gość) (Dekster)

No właśnie droga komunikacja powoduje korki bo ludziom taniej wychodzi auto

najtaniej wychodzą autobusy z uczciwych przetargów czyli od prywaciarzy,
potem PKM bo tam jest ustawka co wykazał raport NIK - poczytajcie sobie ile tam korupcji koszty prawie 2x większa
a koszty tramwajów to jest kosmos

gdyby nie dopłata miast do kzkgop to miesięczny kosztowałby 400zł
a jak jeszcze dołożyć zakupy tramwajów i autobusów do PKMów no i finansowanie przez miasta w połowie remontów to miesięczny pewno by kosztował 800 zł

NIE tędy droga panowie = Tanie Państwo

a chodzi o zwyczajną kradzież

Dekster (gość) (Józef)

Ten koleś już kiedyś spamował pod nickiem "prawda". To jakiś świr, hejter tramwajów, koleś poprostu nie rozumie roli tramwaju w transporcie miejskim. Ten palant nie wie że nie tylko gołe ceny są istotne a to że komunikakcja zbiorowa ma służyć ludziom i wykonywać pracę przewozową za którą się płaci (dopłaca) i że nie jest to narzędzie do zarabiania pieniędzy. Nie dokarmiać tego frustrata to zniknie.

Józef (gość)

Czy przypadkiem to co pisze otoprawda to nie efekt czystek w Tramwajach Śląskich w ostatnich latach? Podziękowano za współpracę tym, którzy np. spożywali alkohol. I niestety niektórzy teraz mocno hejtują w sieci, wymyślając, jakie to tramwaje są złe.

Priorytet remonty torów (gość)

Nowych? Czy znowu jakiś szrot z Niemiec? Najpierw i tak TOROWISKA i jeszcze raz TOROWISKA! Bo to co jest obecnie to agonia, szkoda niszczyć wózki nowych tramwajów na ty czymś co teraz się nazywa "torowiskiem" (Swoją drogą UTK powinien dobrać się do du.py tramwajom śląskim za stan torowisk zagrażający zdrowiu i życiu pasażerów).

gość (gość)

Widzę, że Twoje myślenie jest na poziomie zaorać tramwaje, pociągi pewnie przy okazji też bo też tanie nie są a wszyscy niech się przesiądą do swoich "puszek" albo chodzą pieszo tylko, że wtedy będzie jeden wielki korek na drogach o spalinach nie wspomnę. Są pewne zadania, które miasta muszą realizować i jednym z nich jest organizacja komunikacji zbiorowej. Tramwaj 32 metrowy jest gdzieś 2x dłuższy od autobusu, jego "żywotność" jest 2x dłuższa niż autobusu więc nie można przeliczać tego na zasadzie koszt 1 tramwaju to tyle co 10 autobusów. Tramwaj jest ekologiczny jak wiadomo ale widać nie wszyscy chcą dostrzec ten fakt, że nie zanieczyszcza powietrza w miastach.

otoprawda (gość)

Ja nie jestem od przebijania się faktami.
To WY pasażerowie jesteście ostro kantowani i nawet nie macie tego świadomości

Sprawdźcie sobie ile kosztuje tramwaj a ile autobus ile kzkgop płaci za 1km przejazdu autobusu a ile tramwaju

ile miasta muszą dopłacać z pieniędzy mieszkańców do kzkgop
bo gdyby nie ta dopłata to miesięczny kosztowałby 400 zł

na temat komunikacji autobus.ów i tramwajów to nawet korwin się wypowiadał jest na yt

ale czy wy to wszystko potraficie znaleźć - wątpię
a co dopiero zrozumieć - no cóż poziom nauki stale maleje

gość (gość)

Niestety lat zaniedbań w tramwajach na Śląsku nie da się od razu nadgonić ale co roku widać jednak spory postęp. Z roku na rok bowiem wyremontowanych torowisk jakby nie patrzeć przybywa, jak dobrze pójdzie za kilka lat w Bytomiu wyremontowane będą praktycznie wszystkie tory tramwajowe. Jak ktoś mieszka obok torowiska i mu się nie podoba zawsze wg mnie może się przeprowadzić. Co do linii 6 to 10 lat temu (a nawet chyba więcej) nie była wyremontowana w całości i teraz w zasadzie są/będą ogłoszone przetargi na fragmenty, które remontowane nie były. Ponadto na obecny stan torowisk w Bytomiu spory wpływ ma samo miasto, które np. olało temat odbudowy tramwaju do Miechowic przy możliwości otrzymania sporej dotacji z UE, miasto opóźnia też remont ul. Katowickiej za to wymyśla wizję "szklanych domów" z centrum przesiadkowym przy dworcu.

takaprawda (gość)

Otoprawda, nudzisz :) A taka prawda, że coś się nie możesz przebić ze swoimi "faktami" :D :D

otoprawda (gość) (Czytelnik)

Czytelnik dawaj jakieś konkrety a nie kodowskie hasła plujesz informacjami wyssanymi z palca.

widać klientów kzkgop przybywa wg ciebie czytelniku

bo wg statystyk ubywa
ciekawe dlaczego????
pewno brak wifi w tramwaju