Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nie tylko opona tegoroczna jest nowa

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, za oponę nową uważa się nawet taką, która została wyprodukowana trzy lata wcześniej. Pod warunkiem, że sprzedawca przechowywał ją w odpowiednich warunkach.

Wiek opony ma kluczowe znaczenie w kwestii jej zachowania na drodze. Eksperci przekonują, że granica bezpieczeństwa w przypadku większości produktów to 8-9 lat, licząc od daty produkcji, ale maksymalnie 6 lat od zamontowania na kołach. Dotyczy to także samochodów, które robią niewielkie przebiegi i bieżnik nie jest starty poniżej wskaźnika TWI.

Wynika to z właściwości mieszanki gumowej, która w szczególności w oponach zimowych z biegiem czasu robi się coraz twardsza. W niskich temperaturach swojego zadania nie spełnią wówczas dodatkowe nacięcia, tzw. lamele. Ponieważ bieżnik nie będzie odpowiednio pracował i szybko zabije się śniegiem. Zachowanie opony podczas jazdy będzie przypominać toczenie po śniegu plastikowego walca.

Aby określić wiek opony, trzeba znaleźć na niej symbole oznaczające datę produkcji. Zawsze jest to ciąg cyfr poprzedzony literami DOT (anglojęzyczny skrót od amerykańskiego Department Of Transport). Cyfry określają tydzień i rok, w których opona opuściła taśmę produkcyjną fabryki.

– Np. 2609 oznacza oponę wyprodukowaną w 26 tygodniu 2009 roku. Na starszych oponach, wyprodukowanych przed 2000 rokiem cyfry będą trzy. Np. numer 427 to informacja, że ogumienie pochodzi z 42 tygodnia 1997 roku. Jeśli została wyprodukowana w latach 90-tych, obok numeru będzie miała także symbol trójkąta, co odróżnia ją od ogumienia z lat 80-tych. Wtedy oznaczenia także były trzycyfrowe, ale bez dodatkowego znaczka. Takich opon jest jednak bardzo mało, ponieważ od tego czasu upłynęło już wiele lat. Można je sporadycznie spotkać w zasadzie tylko na rynku wtórnym i nie należy ich kupować, właśnie dlatego, że są zbyt stare – wyjaśnia Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Wiek opony powinno się liczyć jednak nie od daty produkcji, ale od momentu zamontowania jej na koło. Producenci przekonują bowiem, że odpowiednio składowane ogumienie, w fabrycznych lub sklepowych magazynach bez utraty swoich właściwości może czekać na klienta nawet trzy lata. Pod warunkiem, że pomieszczenie jest chłodne, odpowiednio wilgotne a towar nie jest wystawiony na działanie promieni słonecznych.

– Dlatego w sklepach można spotkać opony sprzed dwóch - trzech lat. Jeśli kupujemy je u profesjonalnego sprzedawcy, nie należy się tego obawiać – mówi Filip Fischer.

Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku gwarancji bardzo często istotna jest nie data sprzedaży, ale właśnie produkcji. Np. grupa Michelin gwarantuje jakość do momentu odsłonięcia na ogumieniu wskaźnika zużycia TWI lub 10 lat od chwili produkcji. A gwarancja na opony Nokian liczy się przez trzy lata od daty zakupu, ale nie dłużej niż 5 lat od daty produkcji. Jeśli więc kierowca kupi oponę trzyletnią, zostanie mu tylko dwa lata gwarancji.

– Dlatego mimo wszystko na datę produkcji warto zwracać uwagę. Największe prawdopodobieństwo kupienia „świeżych” opon jest w dużych sklepach, które mają duży obrót. Np. u nas średni wiek ogumienia to zaledwie kilka miesięcy, podczas gdy polskie normy za produkt pełnowartościowy uznają nawet opony trzyletnie – mówi Filip Fischer.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lubliniec.naszemiasto.pl Nasze Miasto