„Cichy złodziej kości” pod taką nazwą znana jest osteoporoza. Bardzo często nie widzimy żadnych jej objawów, zwiększanie ubytku kości zauważamy dopiero wtedy kiedy dochodzi do poważnych złamań.

Osteoporoza jest trzecią przyczyną śmierci po chorobach układu sercowo- naczyniowego i nowotworach. Często pierwszym objawem jest złamanie tzw. niskoenergetyczne, do którego dochodzi podczas niewielkiego urazu, czy upadku z wysokości własnego ciała.

O jak dużej liczbie zachorowań możemy mówić w Polsce?
W Polsce na osteoporozę pomenopauzalną choruje ok. 2 miliony kobiet, a 3 miliony ma tak zwaną niską szczytową masę kostną. Tylko ok. 9 procent jest leczonych. 20 procent pacjentów to mężczyźni; w 60% przyczyny ubytku masy kostnej są wtórne. Postępujące odwapnianie kości i ich ubytek rozpoczyna się już po 40. roku życia.

Jak możemy rozpoznać chorobę?
Osteoporoza dotyczy populacji osób po 50. roku życia, choć nie oznacza to, że ubytek kości nie występuje u młodszych osób. Rozpoznanie choroby jest trudne, gdyż wczesne stadium nie ujawnia się w badaniu rentgenowskim. Bóle kręgosłupa przy złamaniu kręgu, często interpretowane są jako bóle korzonków nerwowych. Pacjentki często nie zgłaszają się do lekarza bagatelizując objawy. Mało kto wie, że utrata wzrostu powyżej 4 cm może być informacją o osteoporozie, a właściwie może być związana ze złamaniem kręgu. To łatwy do ustalenia parametr choroby w domowych warunkach.

Co zrobić by ustrzec się przed osteoporozą?
Wiedza ludzi o profilaktyce osteoporozy, roli wapnia i witaminy D3, współdziałających ze sobą na rzecz zdrowych kości, czy odpowiedniej codziennej diecie także jest niewielka. Istotną rolę w profilaktyce osteoporozy odgrywa aktywność fizyczna, odpowiednia dieta i suplementacja wapnia i witaminy D. Wysiłek fizyczny wpływa korzystnie na stymulację komórek kościotwórczych. Najlepiej już od najmłodszych lat uprawiać sport, który pozytywnie wpływa na tkankę kostną, w tym: ćwiczenia z obciążeniem, aerobik, bieganie, jazda na rowerze, taniec czy pływanie. Zaleca się również nordicwalking i Tai Chi; ta ostatnia jest mniej dynamiczna, ale wpływa na koordynację mięśni i sprawniejsze poruszanie się. Aktywność fizyczna powinna trwać 4 godziny tygodniowo, najlepiej codziennie po pół godziny. To o 40% zmniejsza ryzyko złamania biodra. Poprawia także silę mięśni, koordynację poruszania i zmniejsza ryzyko upadków.

Czy same ćwiczenia wystarczą?
Należy też pamiętać że z dietą zaspokajamy ok. 50% zapotrzebowania na wapń i ok. 10-20% zapotrzebowania dziennego na witaminę D. Należy jeść więcej nabiału, mniej białka i dbać o prawidłowe dostarczanie wapnia i magnezu. W przypadku braku tolerancji mleka można go zastąpić przetworami, tj.; jogurty, kefiry, ser biały i inne.
W późniejszym leczeniu osteoporozy po wyrównaniu niedoboru witaminy D3 i wapnia podajemy tak zwane leki antyresorpcyjne, bisfosfoniany, których zadaniem jest poprawa gęstości, struktury i wytrzymałości kości. Zaletą współczesnego leczenia osteoporozy jest fakt, że można „uszyć” terapię na miarę potrzeb pacjenta. Może on przyjmować leki raz na tydzień, raz na miesiąc, raz na ½ roku czy raz na rok.

Jaką rolę odgrywają witamina D i K?
Witamina D jest ważna gdyż zmniejsza zarówno ryzyko złamań kości (w dawcę powyżej 800 IU/dobę), jak i upadków. Ten efekt jest lepszy przy równoczesnym podawaniu wapnia z witamina D. Warto oznaczać, co jakiś czas, poziom witaminy D3 we krwi - optymalny to 30-50 ng/ml. W okresach słonecznych trzeba rozsądnie korzystać z promieni słońca, które powodują jej wytwarzanie. Powinniśmy 1/3 powierzchni ciała eksponować przez 30 minut na działanie słońca bez ochrony kremów z filtrami. W przypadku osób starszych, czas ten może być jeszcze dłuższy. Powinniśmy przyjmować w razie potrzeby suplementy witaminy D3, bo to ona wpływa na wchłanianie wapnia w organizmie. Ważna jest też dieta bogata w wapń. Codzienny jadłospis warto wzbogacać o nabiał: mleko lub przetwory mleczne takie jak kefir czy jogurty, sery. Tu także pomocna będzie właściwa suplementacja wapnia. Zapotrzebowanie na witaminę D wynosi dla osób powyżej 65. rż 800-2000 IU/ dziennie przez cały rok. Dla osób poniżej 65. rż w/w dawka od września do kwietnia. Zapotrzebowanie na wapń to 1000-1500 mg dziennie w zależności od wieku. Osoby w okresie wzrastanie, kobiety w ciąży i w okresie laktacji oraz po 65 rż wymagają większej dawki wapnia.

Warto także pamiętać, iż witamina D działa ochronnie w przypadku chorób infekcyjnych zwłaszcza w przypadku gruźlicy, przeciwdziała cukrzycy typu 1 i 2, ma działanie przeciwnowotworowe. Jej niedobór może wpływać na choroby autoimmunologiczne, tj.: cukrzyca typu 1, astma, toczeń, reumatoidalne zapalenie stawów i inne.
Witamina K, zwłaszcza K2, odgrywa istotną rolę w kościotworzeniu. Jednakże zbyt mało wiadomo na temat dawek skutecznych klinicznie.


Prof. dr hab. med. Ewa Sewerynek
Kierownik Zakład Zaburzeń Endokrynnych I Metabolizmu Kostnego
Uniwersytet Medyczny w Łodzi


Uzupełnienie niedoborów wapnia i witaminy D3, które wspierają wzrost i rozwój kości u dzieci oraz utrzymanie prawidłowego stanu kości u osób dorosłych jet możliwe dzięki suplementom diety takim jak UniKalk. Dzięki odpowiednio dobranej zawartości wapnia i witaminy D3UniKalk jest dostosowany do potrzeb osób w różnym wieku.

UniKalk Osteo Forte 1250 to dietetyczny środek spożywczy specjalnego przeznaczenia medycznego, który stosuje się pod kontrolą lekarza. Pozostałe warianty UniKalk to suplementy diety do codziennego stosowania.




Zdrowie

Komentarze (1)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Gosia342

Aby mieć zdrowe kości już od najmłodszych lat powinno się dbać o nie podając dzieciom witaminę D3. Ja swojej Małgosi podaję Vita D. Szczególnie dzieciom w okresie intensywnego wzrostu grozi krzywica. Trzeba o dzieci i o siebie dbać, też biorę witamine D aby miec w dobrym stanie kości na starość.