Wojciech Szarama:dworzec w Bytomiu trzeba ratować
Wojciech Szarama, poseł Prawa i Sprawiedliwości, napisał list do Jakuba Karnowskiego, prezesa zarządu PKP S.A
Publikujemy jego fragmenty.
"W ostatnich dniach w Bytomiu zapoczątkowano kilka społecznych inicjatyw mających na celu doprowadzenie do remontu budynku bytomskiego dworca PKP. Jak podkreślają bytomianie, kolejowy dworzec to dzisiaj najbrzydsze miejsce w mieście, odpychający zarówno widokiem jak i silnie wyczuwalnym smrodem. W obiekcie tym, w przeciągu minionych lat systematycznie zlikwidowano przechowalnię bagaży, kiosk, toaletę oraz kasę biletową. Z wnętrza budynku zdemontowano panele, jakimi obłożona był hala główna, pozostawiając zniszczony i brudny tynk na ścianach i deski na suficie. Sytuacja taka wpływa zdecydowanie niekorzystnie nie tylko na wizerunek PKP ale przede wszystkim na wizerunek dużego miasta, jakim jest zamieszkiwany przez ponad 160 tysięcy ludzi Bytom. To z takim fatalnym dla miasta i jego mieszkańców widokiem zmierzyć muszą się wszyscy podróżni, przybywający za pośrednictwem kolei do Bytomia. Opinie wyrażone przez nich na ten temat są jednoznaczne: To jest po prostu wstyd. Dworzec jest jak jedna wielka toaleta, której tu de facto nie ma. (...)
Niestety, pomimo kilkakrotnie obiecywanych przez PKP inwestycji – ostatni raz w 2012 roku, kiedy to remont bytomskiego dworca reklamowany był nawet na oficjalnych plakatach spółki – do dnia dzisiejszego nie przeprowadzono żadnych prac remontowo – budowlanych, a stan budynku ulega dalszej, postępującej degradacji.
Sytuacja taka jest tym bardziej przykra, iż bytomski dworzec kolejowy jest miejscem posiadającym bogatą historię. Został on oddany do użytku na przełomie 1929 i 1930 roku, a wybudowany został w miejsce dawnej bytomskiej stacji powstałej jeszcze w roku 1868. W latach trzydziestych ubiegłego wieku, na dworcu w Bytomiu swój bieg kończył jeden z wówczas najszybszych pociągów, tzw. „Latający Ślązak”, łączący od maja 1936 do września 1939 roku Berlin z najważniejszymi miastami ówczesnych Niemiec.(...)
Niestety, rozmowy dotyczące dzierżawy przez miasto Bytom samego dworca i drugiego tunelu trwają już ponad 7 lat, nie przynosząc jednak żadnych konkretnych ustaleń, a nawet wstępnego projekt umowy dzierżawy.
Sytuacja, w której ważne miasto metropolii śląskiej nie posiada dobrze utrzymanego, ale przede wszystkim funkcjonującego dworca kolejowego budzi mój najgłębszy niepokój i sprzeciw. Uprzejmie proszę o podjęcie i wykonanie na terenie obiektu koniecznych prac remontowo – budowlanych i estetyzacyjnych oraz rozważenie konieczności przywrócenia kas biletowych. W razie niemożności przeprowadzenia tych działań własnym sumptem – co w przypadku tak dużej i renomowanej spółki wydawałoby się niezrozumiałym – pilnego podjęcia skutecznego dialogu z władzami Bytomia, skutkującego dzierżawą lub przekazaniem obiektu na własność miasta."
Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?